Opis
Kodeks drogowy. Komentarz z orzecznictwem NSA, SN i TK w wydaniu VIII według stanu prawnego na dzień1 lutego 2016 r. składa się tradycyjnie z trzech części.
W części I zostały uwzględnione zmiany wprowadzone kolejnymi 16 nowelami (LLXIII LLXXVIII) ogłoszonymi po wydaniu VII.
Wśród licznych zmian należy zwrócić szczególną uwagę na przepisy wprowadzające:
zaostrzoną odpowiedzialność kierujących pojazdami za jazdę po spożyciu alkoholu lub narkotyków w P.r.d., u.k.p., k.k., k.k.w. i k.w. (m. in. przewidujących obowiązek wyposażenia pojazdu w blokadę alkoholową, przeprowadzania dodatkowych badań technicznych tego pojazdu oraz odpowiedniego ich dokumentowania),
szczególną odpowiedzialność za jazdę z prędkością przekraczającą prędkość dopuszczalną na obszarze zabudowanym o więcej niż 50 km/h,
rozszerzenie możliwości zatrzymania prawa jazdy oraz cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdami (m. in. w razie popełnienia w okresie 2 lat od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub trzech wskazanych wykroczeń, przekroczenia prędkości dopuszczalnej na obszarze zabudowanym o więcej niż 50 km/h, przewozu większej liczby osób niż wynika to z dowodu rejestracyjnego, stwierdzenia braku dokumentu potwierdzającego wyposażenie pojazdu w blokadę alkoholową),nową regulację dotyczącą obowiązku używania pasów bezpieczeństwa, fotelików bezpieczeństwa dla dzieci i innych urządzeń do przewozu dzieci,
ułatwienia w rejestracji pojazdów,
reformę zasad funkcjonowania centralnej ewidencji pojazdów i centralnej ewidencji kierowców (m. in. rozszerzenie zakresu danych uwzględnianych w ewidencjach, określenie nowych warunków ich udostępniania i odpłatności z tego tytułu, konkretyzacja i dostosowanie niektórych przepisów w kontekście przesunięcia terminu wejścia w życie przepisów u.k.p. dotyczących młodych kierowców, systemu punktowego za naruszenie przepisów ruchu drogowego oraz funkcjonowania tych ewidencji z 4 stycznia 2016 r. do 1 stycznia 2017 r. oraz zmian kompetencyjnych),
prowadzenie stacji kontroli pojazdów przez podmioty niebędące przedsiębiorstwami,
pozbawienie straży gminnych możliwości kontroli prędkości za pomocą urządzeń rejestrujących,odroczenie terminu wejścia w życie zreformowanych zasad dotyczących funkcjonowania centralnej ewidencji pojazdów i kierowców z 4 stycznia 2016 r. do 1 stycznia 2017 r.
W części II zostały uwzględnione nowe zasady stosowania niektórych tabliczek umieszczanych pod znakami, zwłaszcza z napisem Nie dotyczy, oraz nowe znaki i sygnały świetlne oraz przepisy konkretyzujące zachowanie niektórych uczestników ruchu drogowego. Zmiany te w istotnym zakresie dotyczą również kierujących rowerami.