Opis
Rozprawa podejmuje kwestie ściśle łączące się z wkomponowaniem języka polskiego w nową sytuację geopolityczną i cywilizacyjną świata zintegrowanego. Dotyczy ona kompetencji komunikacyjnej Niemców w polskich aktach grzeczności językowej. Chodzi tu o Niemców, którzy uczą się języka polskiego, ponieważ z Polską wiążą swą przyszłość w zintegrowanym świecie. Polska, jej kultura i język stają się ich nowym otoczeniem cywilizacyjnym, w którym zadomowienie się nie jest łatwe. Temat rozprawy sytuuje ją na pograniczu kilku dziedzin językoznawstwa, socjolingwistyka i glottodydaktyka, oraz wewnątrzlingwistycznych, zajmujących się badaniem samego systemu języka. Wyniki analizy mogą być wykorzystane w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Pokazują one zakres znajomości (albo nieznajomości) środków językowych służących do realizowania aktów polskiej etykiety językowej oraz stopień trudności poszczególnych funkcji grzecznościowych. Badanie przyczyn niezgodności wypowiedzi pozwala zwłaszcza rodzimym użytkownikom polszczyzny lepiej zrozumieć zależności zachowań językowych osób obcojęzycznych od ich kompetencji komunikacyjnej, w tym językowej.