Opis
Dostrzeżenie w konflikcie zarówno szans, jak i zagrożeń dla efektywnego funkcjonowania organizacji pozwoliło uczynić z niego narzędzie zarządzania poprzez świadome podejmowanie działań zmierzających do maksymalizacji jego pozytywnych efektów przy jednoczesnym minimalizowaniu efektów negatywnych. Problematyka zarządzania konfliktem jest obecnie jednym z najważniejszych zagadnień zarówno w teorii, jak i praktyce zarządzania organizacjami. Efektywność organizacji w znacznej mierze zależy bowiem od zdolności godzenia różnorodnych interesów zarówno jednostkowych, jak i grupowych. Znajomość konfliktów i umiejętność zarządzania nimi daje możliwość zapobiegania ich destruktywnym konsekwencjom. Wielu badaczy i praktyków zarządzania stoi wręcz na stanowisku, że zdolność do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów jest zasadniczą cechą sprawnej organizacji. Efektywne zarządzanie konfliktem staje się głównym zadaniem dla menedżerów wszystkich szczebli, należąc obecnie do jednych z kluczowych kompetencji. Ankieta skierowana do menedżerów na temat zagadnień, które uważają za najważniejsze w programach doskonalenia, potwierdziła znaczenie zarządzania konfliktami uznano je za ważniejsze niż przywództwo, podejmowanie decyzji i umiejętności komunikacyjne.
Niniejsza praca wychodzi naprzeciw tym problemom, dostarczając zarządzającym rzetelnej wiedzy na temat konfliktów, niezbędnej do ich konstruktywnego rozwiązywania. Publikacja ma charakter interdyscyplinarny, prezentuje idee teoretyczne, wypracowane w wielu dziedzinach wiedzy, niezbędne do zrozumienia procesów konfliktu. Przyczyniając się do lepszego poznania istoty tego zjawiska, dostarcza równocześnie praktycznych wskazówek dla efektywnego wdrażania rozwiązań skoncentrowanych na pozytywnych aspektach konfliktu.