Opis
Książka jest rezultatem badań, które autor przeprowadził jako pracownik naukowy w Instytucie Gaucka. Jej pierwsze niemieckie wydanie zostało zaprezentowane w 1996 r. na Targach Książki we Frankfurcie nad Menem i wywołało niemałe zainteresowanie mediów oraz dość gwałtowną debatę publiczną. Publikacja ukazuje, jaki wpływ na literaturę NRD miały kontrola i sterowanie ze strony Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwowego.
Do pierwotnych tekstów literackich Joachim Walther dodaje ukryte konteksty. Traktuje przy tym stosunek partyjnego zleceniodawcy (Socjalistyczna Partia Jedności Niemiec) do bezpieczniackiego zleceniobiorcy (Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego) tak samo, jak strukturalny i personalny rozwój odpowiedzialnego aparatu bezpieczeństwa. Główną część jego studium stanowi analiza metod kontroli, infiltracji i celowego sterowania życiem literackim w NRD przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego, które sięgały od „wyczerpania” do „rozłożenia”. Przy pomocy szczegółowego studium przypadków sugestywnie opisuje jak zakwalifikowani jako „wrogo-negatywni” pisarze byli operacyjnie rozpracowywani i jaką rolę odgrywali przy tym nieoficjalni współpracownicy.
Książka jest rezultatem badań, które autor przeprowadził jako pracownik naukowy w Instytucie Gaucka. Jej pierwsze niemieckie wydanie zostało zaprezentowane w 1996 r. na Targach Książki we Frankfurcie nad Menem i wywołało niemałe zainteresowanie mediów oraz dość gwałtowną debatę publiczną. Publikacja ukazuje, jaki wpływ na literaturę NRD miały kontrola i sterowanie ze strony Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwowego.
Do pierwotnych tekstów literackich Joachim Walther dodaje ukryte konteksty. Traktuje przy tym stosunek partyjnego zleceniodawcy (Socjalistyczna Partia Jedności Niemiec) do bezpieczniackiego zleceniobiorcy (Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego) tak samo, jak strukturalny i personalny rozwój odpowiedzialnego aparatu bezpieczeństwa. Główną część jego studium stanowi analiza metod kontroli, infiltracji i celowego sterowania życiem literackim w NRD przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego, które sięgały od „wyczerpania” do „rozłożenia”. Przy pomocy szczegółowego studium przypadków sugestywnie opisuje jak zakwalifikowani jako „wrogo-negatywni” pisarze byli operacyjnie rozpracowywani i jaką rolę odgrywali przy tym nieoficjalni współpracownicy.
Książka jest rezultatem badań, które autor przeprowadził jako pracownik naukowy w Instytucie Gaucka. Jej pierwsze niemieckie wydanie zostało zaprezentowane w 1996 r. na Targach Książki we Frankfurcie nad Menem i wywołało niemałe zainteresowanie mediów oraz dość gwałtowną debatę publiczną. Publikacja ukazuje, jaki wpływ na literaturę NRD miały kontrola i sterowanie ze strony Ministerstwa Bezpieczeństwa Państwowego.
Do pierwotnych tekstów literackich Joachim Walther dodaje ukryte konteksty. Traktuje przy tym stosunek partyjnego zleceniodawcy (Socjalistyczna Partia Jedności Niemiec) do bezpieczniackiego zleceniobiorcy (Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego) tak samo, jak strukturalny i personalny rozwój odpowiedzialnego aparatu bezpieczeństwa. Główną część jego studium stanowi analiza metod kontroli, infiltracji i celowego sterowania życiem literackim w NRD przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Państwowego, które sięgały od „wyczerpania” do „rozłożenia”. Przy pomocy szczegółowego studium przypadków sugestywnie opisuje jak zakwalifikowani jako „wrogo-negatywni” pisarze byli operacyjnie rozpracowywani i jaką rolę odgrywali przy tym nieoficjalni współpracownicy.