Opis
Książka została poświęcona nauczycielom wychowania przedszkolnego i kształcenia zintegrowanego, którzy chcą rzetelnie, ciekawie i nietuzinkowo przedstawić dzieciom treści lokalne, regionalne oraz patriotyczne- jakże trudne a jednocześnie niezbędne w kształtowaniu poczucia tożsamości narodowej.
W książce znajdziemy m.in.:
- Scenariusze zajęć praktycznych z dziećmi (legendy starego Krakowa, zabawa w teatr, zabawa tematyczna- turniej rycerski na dziedzińcu wawelskim)
- Malarze Krakowa i całej Polski
- Wielcy Polacy związani z Krakowem
- Czy znasz Kraków? (scenariusze uroczystości związanych z Krakowem)
- Scenariusze krakowskich legend do inscenizacji (legenda o Lajkoniku, o Smoku wawelskim, o Wandzie, o hejnale)
- Zwyczaje i tradycje krakowskie (taniec Krakowiak, strój krakowski, obrzęd Lajkonik)
- Tradycje związane ze świętami katolickimi: Wielkanoc i Boże Narodzenie
- Opisy ważniejszych wydarzeń rozrywkowych i kulturalnych Krakowa- Bractwo Kurkowe, Juwenalia i Wianki
- Tradycja grania hejnału
- Kraków w piosence, melodii i tańcu
- Pochwała Krakowa (geneza powstania miasta, rys historyczny, informacje o Krakowie oraz zbiór poezji na temat Krakowa)
Nie sposób wyrazić, jak wiele skojarzeń, wrażeń, znaczeń i emocji- rodzi się w naszych głowach na słowo- Kraków. Myśli i przeżyć jest zapewne wiele- inaczej będzie to wyglądało u rdzennych mieszkańców miasta, inaczej u ludzi, którym było tu dane egzystować na jakimś etapie życia, a jeszcze inaczej u tych, którzy będą je poznawać pośrednio przez film, książkę, muzykę i okazjonalny pobyt.
Nieodzowna i kluczowa jest tu rola nauczyciela, który będzie potrafił przedstawić informacje o tym mieście w sposób ciekawy i z pasją. Najgłębiej zapadają w pamięć, są mocniejsze i wyraźniej odczuwalne- wrażenia, których doznajemy w dzieciństwie. Tutaj wyraźnie autorka podkreśla swoje stanowisko, iż należy przybliżać dzieje Krakowa, w otoczce pozytywnych emocji, budzących dumę ze znajomości miasta i wszystkiego co się z nim wiąże, a więc: kultury, tradycji, architektury i historii. Nie należy też zapominać, że to właśnie duchowa i intelektualna więź z miejscem zamieszkania, później analogicznie prowadzi, uczy i jest niejako wstępem do jedności z Ojczyzną. Postawy, które wytworzymy u najmłodszego pokolenia w odniesieniu do ziemi ojczystej, stworzą korzenie, z których następnie wyrastamy jako naród. Oczywiście należy pamiętać, że zawsze powinniśmy wychodzić od tego, co dziecku najbliższe, by stopniowo przenosić je w miejsca odleglejsze od własnego środowiska.
Ta pozycja jest godna polecenia z co najmniej dwóch powodów, po pierwsze- porządkuje i w klarowny sposób opisuje tematykę związaną z miastem, a po drugie pozwala sobie przypomnieć, za co darzymy to miejsce tak wielkim sentymentem. Książka może być nieocenioną pomocą w procesie dydaktycznym i cenną pozycją ze względu na swoje walory poznawcze.