Opis
Księga słów i obrazków, czyli ćwiczenia do słuchania i mówienia jest wynikiem wieloletnich doświadczeń pracy terapeutycznej (logopedycznej i pedagogicznej) z dziećmi w różnym wieku i z różnymi problemami. Przez całe lata obserwowałam dzieci prawidłowo rozwijające się i dzieci z dysharmoniami rozwojowymi. Każde dziecko należy traktować indywidualnie, każde potrzebuje dostosowanych do swoich potrzeb oddziaływań terapeutycznych. Wszystkie dzieci jednak potrzebują wszechstronnej stymulacji językowej, stałego wzbogacania zasobu słownictwa, budowania umiejętności komunikacji. Prawidłowa komunikacja językowa stanowi podstawę rozwoju dziecka, decyduje o jego powodzeniach lub niepowodzeniach szkolnych, a później życiowych. Dużym problemem dla większości moich małych pacjentów było uzyskanie sprawności fonetyczno-fonologicznej czyli sposobu realizacji głosek w sylabach, wyrazach i zdaniach, a także umiejętności swobodnego wypowiadania się. Większość dzieci miała też mały zasób słownictwa. Wczesne stosowanie ćwiczeń i zabaw pobudzających rozwój języka to najlepsza metoda na prawidłowy, wszechstronny rozwój dziecka. Słuchanie i patrzenie, przedstawianie słowa mówionego w atrakcyjnej formie graficznej umożliwia dokładniejszą percepcję wzrokowo-słuchową i wspomaga prawidłową artykulację. Księga słów i obrazków... przedstawia głoski języka polskiego ułożone w kolejności alfabetycznej. Do każdej głoski ułożony jest krótki tekst. Z tekstami związane są obrazki, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi dziecka, zainteresowanie czytanym tekstem. Taka forma przedstawienia treści angażuje u dziecka analizatory wzrokowy i słuchowy. Ze względu na specyfikę języka polskiego niektóre głoski zostały przedstawione w dwóch oddzielnych tekstach ze względu na różny zapis ortograficzny (np. h, ch, ż, rz). Pozwoli to dziecku zapamiętać prawidłową pisownię. Również specyfika języka polskiego - mała liczba wyrazów rozpoczynających się np. na głoskę ć, dź - spowodowała umieszczenie ich w jednym tekście z zapisem ortograficznym głosek ci, dzi. Wyrazy wybrane do ćwiczeń w załączonych tekstach są używane w naszym języku z różną częstością, należy jednak wprowadzać do języka dziecka również wyrazy trudne czy rzadko używane, sprzyja to bowiem rozwojowi kompetencji komunikacyjnej, ułatwia rozumienie słowa pisanego i mówionego. Księga słów i obrazków ... jest przeznaczona dla logopedów, pedagogów, rodziców i wszystkich osób pracujących z dziećmi, a przede wszystkim dla dzieci. Mam nadzieję, że dzieci odkryją w Księdze... jak bogaty w słowa jest nasz język, poznają i zapamiętają nowe słowa, utrwalą prawidłową wymowę i uśmiechną się, oglądając obrazki!