Opis
Znaczenie podmiotów będących własnością i zarządzanych przez rodziny oraz ich rola w gospodarce pozostają bezsprzeczne. Jednak pomimo coraz lepszego poznania specyfiki działalności prowadzonej przez grupę podmiotów rodzinnych, a także uwarunkowań ją kształtujących, można nadal zidentyfikować obszary badawcze, które pozostawiają liczne pytania badawcze otwartymi.
Do obszarów takich należy zarządzanie projektami przez przedsiębiorców rodzinnych. Znaczenie zarządzania projektami dla rozwoju podmiotów rodzinnych jest niezwykle ważkie. W obszarze teorii istnieje potrzeba badań, które pozwoliłyby na poznanie specyfiki zarządzania projektami oraz jej uwarunkowań, w tym aspektów kulturowych. W aspekcie praktycznym, w procesach zarządzania projektem uwaga kierownika oraz zespołu projektowego koncentruje się na identyfikacji, planowaniu, a następnie wdrożeniu określonych działań mających na celu osiągnięcie celu projektu. Wielokrotnie pomija się natomiast aspekty kulturowe oraz znaczenie, jakie mają one dla projektu, a przez to dla całego przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy nie umieją identyfikować, przez co nie znają wartości oraz czynników kulturowych, które oddziałują na podejście do projektu, a w konsekwencji na sposób zarządzania danym przedsięwzięciem. Ponadto, nie posiadając wiedzy o kulturowych uwarunkowaniach realizacji projektu, przedsiębiorcy rodzinni, nie potrafią identyfikować ich mocnych oraz słabych stron, a także szans i zagrożeń, które z nich wynikają. W książce na podstawie studiów przypadku przedsiębiorstw rodzinnych wyjaśniono i opisano kulturowe uwarunkowania zarządzania projektami.