Otrzymaną do recenzji monografię skończyłam czytać z poczuciem, że oto jako językoznawca i dydaktyk przekładu mam w posiadaniu niezbędnik filologa uczącego przyszłych filologów. Monografia dr Anny Dąbrowskiej przyda się bardzo zarówno nauczycielom akademickim, jak i studentom nie tylko tym zainteresowanym językoznawstwem kognitywnym, ale wszystkim, którzy po lekturze mogą uznać kognitywizm za wartą uwagi perspektywę integrującą różne sposoby myślenia o tekście i dyskursie.
Autorka monografii postawiła przed sobą trzy cele: (1) przedstawienie czytelnikom studentom i badaczom języka językoznawstwa kognitywnego, (2) pokazanie im możliwości, jakie oferuje poetyka kognitywna przy analizie tekstu i (3) zaproponowanie nowego ujęcia pięciu modeli analizy dyskursu, tj. ujęcia ich w perspektywie kognitywnej i odniesienie ich do badań nad językowym obrazem świata. Intencją Autorki jest książka przynajmniej częściowo spełniająca funkcję przewodnika dla filologa, a częściowo będąca zaproszeniem do rozważenia tradycyjnych, znanych modeli w nowy sposób.
dr hab. Agnieszka Gicala, prof. UKEN