Opis
W ,,Literowych zabawiankach"" dzieci mają do wykonania rozmaite zadania, m.in. kolorują litery, wycinają obrazki i naklejają je w odpowiednich miejscach na planszach, analizują i układają historyjki obrazkowe, omawiają fotografie. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zakłada zdobycie umiejętności rozumienia sensu informacji podanych w formie rysunków, oznaczeń, symboli (obszar 14, umiejętność 7). Nie oznacza to, że nauczyciel powinien uczyć liter, gdy dzieci nie potrafią kodować i odczytywać, używając symboliki przedliterowej (piktogramy, uproszczone rysunki, itp.). Warto jednak przedstawić im ,,interesujące litery"". W tym opracowaniu zostały one personifikowane, gdyż ważniejsze są cechy i emocje, jakie towarzyszą literom, niż ich znak graficzny. Dzięki temu dzieci z łatwością się z nimi identyfikują i z radością uczestniczą w ich przygodach, rysują ich kształty, wycinają i układają puzzle, tworzą historyjki, doskonaląc umiejętność formułowania samodzielnych wypowiedzi. Omawiają podobne problemy i zainteresowania. Kolorując, czyli upiększając każdą literkę, utrwalają przy okazji jej kształt. Z pewnością, taka atrakcyjna, ale nieświadoma nauka, pozostawi w ich mózgach ślad (kształt związany z brzmieniem litery), który w niedługiej przyszłości z łatwością zostanie uruchomiony w pamięci i wykorzystany do właściwej nauki czytania w obowiązkowej edukacji szkolnej. Oprócz zróżnicowanej merytorycznej zawartości książeczki otrzymały atrakcyjną oprawę graficzną. Wielozagadnieniowe plansze mają atrakcyjny format (A3), dzięki temu umieszczono na nich duże ilustracje i wytyczono sporo miejsca na wykonanie wielu poleceń. Po opracowaniu plansze można złożyć, zyskując praktyczny format A4, w którym są wydrukowane pozostałe dwie części ćwiczeń. W ten sposób powstaną z nich ciekawe książeczki na zakończenie roku przedszkolnego.