Opis
Zagadnienia wychowania i dylematy z nim związane to problematyka, którą poruszają w swych tekstach autorzy niniejszego tomu Lubelskiego Rocznika Pedagogicznego. Znajdują się w nim m.in. artykuły dotyczące takich kluczowych zadań wychowania, jak konstruowanie tożsamości człowieka, budowanie jego podmiotowości i wychowanie dla wspólnoty. Filarami życia społecznego, osobistego i wspólnotowego są wartości, będące równocześnie podstawą wyznaczania celów wychowania. Treści artykułów dotyczących wartości ukazują je zarówno jako źródło inspiracji dla wyznaczania kierunków oddziaływań wychowawczych, jak i w kontekście dążeń i wyborów młodzieży. Przedstawione w kilku opracowaniach konsekwencje zagubienia młodych ludzi w świecie wartości zwracają z kolei uwagę na rolę wychowawców w procesie wychowania. Znacząca część artykułów tomu dotyczy tej właśnie problematyki, tj. znaczenia pedagogów w procesie wychowania oraz świadczonej przez nich pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec dzieci i młodzieży. Z treści tekstów wynika jednoznacznie, że powodzenie procesu wychowania jest uwarunkowane szeregiem różnorodnych czynników, wśród których naczelne miejsce zajmuje profesjonalizm pedagogów.