Czy miłość może być klatką?
Czy legenda może skrywać rysy?
Czy prawda o artystach bywa zbyt niewygodna, by ją ujawnić?
Joanna i Jan Kulmowie – ikoniczne małżeństwo polskiej kultury, opisywane jako „dwie pestki jednego owocu”. Ona – poetka prześlicznych wierszyków dla dzieci, laureatka Orderu Uśmiechu. On – filozof, kompozytor, reżyser, nagradzany medalem Gloria Artis. Ich wspólny mit trwał przez dekady.
Aż do teraz.
W książce „Maestro i primadonna” Jakub Kopeć – dziennikarz, wydawca, a także długoletni przyjaciel Kulmów – rozbraja tę idyllę z czułością, ironią i bez taryfy ulgowej. To nie jest klasyczna biografia. To osobiste śledztwo, publicystyczna rozprawa i felietonowy manifest, w którym zderzają się fakty, emocje i niewygodne pytania.
Czy Jan Kulma naprawdę brał udział w Powstaniu Warszawskim, jak głosi legenda?
Czy twórczość Joanny Kulmowej – jak uważała Szymborska – nie została niesprawiedliwie pomniejszona?
Czy życie w artystycznym „klasztorze we dwoje” było wyborem czy koniecznością?
Zamiast pomnika – portret z rysą.
Zamiast pompatycznej opowieści – feministyczny moralitet i głęboko osobista próba rozliczenia się z przeszłością.
„Maestro i primadonna” to również opowieść o polskim antysemityzmie, przemilczanych traumach, cenie bycia kobietą-artystką oraz pułapkach kulturowego kultu.
Dla kogo jest ta książka?