Opis
Należy wyrazić wielką satysfakcję, że wreszcie powstała pierwsza polska monografia filmowej twórczości Marcela Carné, jednego z najwybitniejszych reżyserów w historii kina, i że reprezentuje ona tak wysoki poziom naukowy. Autor objął swą uwagą badawczą całą twórczość Carné, od jego dokumentalnego debiutu Nogent, niedzielne Eldorado (1929) do Morderców w imieniu prawa (1970) i Cudownej wizyty (1974), szczególny nacisk kładąc na okres tzw. realizmu poetyckiego i najwybitniejsze filmy reżysera, Ludzie za mgłą (1938), Hotel du Nord (1938), Brzask (1939), Wieczorni goście (1942), Komedianci (1944), Wrota nocy (1946).
prof. dr hab. Grażyna Stachówna
Czytelnik otrzymuje monografię pełną, bogatą, opartą na źródłach, szczegółowo udokumentowaną, zaopatrzoną w imponującą literaturę przedmiotu. W książce jest wszystko, czego chcielibyśmy się dowiedzieć o Carné, a nawet więcej, bowiem w paru momentach autor przekracza pułap naszych oczekiwań, zwłaszcza jeśli chodzi o analizę kontekstów. Do utrwalonych klisz na temat kina francuskiego, jego poetyk, twórców, sytuacji i uwarunkowań, w jakich się rozwijało, dodaje wiele nowych informacji, poddaje swój materiał oglądowi wielostronnemu, nie ograniczając się do jednego punktu widzenia, co sprawia, że czyta się tę pracę z niesłabnącym zainteresowaniem.
prof. dr hab. Alicja Helman