Opis
Głównym celem tego opracowania jest pogłębienie wiadomości i umiejętności matematycznych studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dostarczenie przykładów, które po niewielkich modyfikacjach można wykorzystać na zajęciach z edukacji matematycznej w szkole. Chciałabym, aby inspiracje do tworzenia ciekawych lekcji matematyki znaleźli w niej również nauczyciele czynnie pracujący w zawodzie. Prowadząc czytelników przez kolejne strony, starałam się, aby poszczególne rozdziały rozpoczynały się od opisu kontekstów, w których ludzie mogli poczuć potrzebę dokonywania matematyzacji. Rozwiązaniem, które w założeniu ma ułatwić lekturę książki, jest układ treści. Łączy on to, co czytelnik poznał dotychczas, z tym, co dla niego może okazać się nowe. Zależało mi, aby sposób eksponowania treści porządkował dotychczasową wiedzę i uzupełniał ją o nowe spostrzeżenia. Kolejnym, w mojej ocenie ważnym, celem jest połączenie matematyki w całość. Nie mam na myśli tego, że matematyka jest jednolitą i jednobarwną strukturą. Zależy mi raczej na ukazaniu matematyki jako dziedziny, w której kolejne elementy są ze sobą powiązane i w żadnym razie nie stanowią zbioru odrębnie funkcjonujących części wiedzy. Dlatego zaproponowany przeze mnie układ książki uwzględnia dwa ważne aspekty. Wprowadzenie naturalna ludzka potrzeba porządkowania wszystkiego, co nas otacza, a drugi wiąże się z poszukiwaniem sposobów tego porządkowania.
Matematyka dla pedagogów. Wokół liczb jest pierwszą pozycją z zaplanowanego i realizowanego cyklu Matematyka dla pedagogów. Pierwsza część, Wokół liczb, koncentruje się na liczbach, którymi z taką łatwością posługujemy się w życiu codziennym, druga – Kształty – będzie przybliżała matematykę brył i figur płaskich, a trzecia – O matematyce i jej niektórych zastosowaniach – zapozna czytelników ze strukturą matematyki oraz na przykładach potwierdzi jej niezbędność.