Opis
Biznesmeni i menedżerowie czasami mają to do siebie, że zajmują się bardziej działaniem niż myśleniem. Działają dla zwiększenia zysku, wyprodukowania nowych wyrobów, pozyskania nowego kontrahenta. Weryfikuje ich wynik finansowy, tak jak lekarza zdrowie pacjenta. Ale działanie bez podstawy intelektualnej jest niczym. "Nie ma nic bardziej praktycznego, niż dobra teoria".
Nauki o zarządzaniu nie oferują szczegółowych wskazań postępowania w odpowiednich sytuacji, lecz uogólnioną wiedzę o rozwiązywaniu problemów. Na uczelni najpierw studiuje się podstawy, następnie możliwości stosowania, ażeby przejść do zaleceń praktycznych.
Służąca temu celowi książka Menedżment. Podstawy zarządzania jest podręcznikiem składającym się z trzech części:
Pierwsza część, na którą składają się trzy rozdziały, zawiera podstawowe pojęcia dotyczące przedsiębiorczości, menedżera i jego osobowości wraz z przeglądem najważniejszych koncepcji zarządzania a także omówieniem miejsca i roli marketingu w zarządzaniu.
Druga część obejmuje charakterystykę czterech podstawowych funkcji zarządzania: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania.
Trzecia część dotyczy zagadnień działalności gospodarczej i organizacji gospodarczych a także struktury i charakterystyki otoczenia konkurencyjnego, makrootoczenia i środowiska przyrodniczego.
Publikacja zawiera także obszerny zbiór bibliograficzny publikacji zwartych, czasopism naukowych i fachowych, źródeł prawa i norm oraz źródeł internetowych. Ponadto 24 konkretnych przypadków ilustruje zagadnienia omówione uprzednio w podręczniku. Sytuacje te zostały przedstawione na podstawie opisów w prasie codziennej i w czasopismach fachowych; powinny one inspirować czytelnika do przemyśleń i własnych dociekań.
Książka powstała na zamówienie studentów oraz doskonalących się menedżerów, stąd też jest ona zgodna z wymaganiami programowymi studiów licencjackich i magisterskich.