Opis
Materiał książki oparto m.in. na nowej ustawie – Prawo oświatowe z grudnia 2016 roku, gruntownie zmienionej ustawie o systemie oświaty, Karcie Nauczyciela, ustawie z 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych oraz wielu nowych rozporządzeniach wydanych do tych regulacji.
Nowości w wydaniu 2018:
- omówiono wszystkie elementy tzw. reformy oświaty wprowadzanej od 2017 roku – zmianę ustroju szkolnego,
- zmiany struktury organizacyjnej szkół i przedszkoli,
- skrócenie o rok obowiązku szkolnego,
- likwidacja gimnazjów,
- wprowadzenie 8-klasowej szkoły podstawowej, 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum – omówienie docelowej struktury szkolnictwa,
- wprowadzenie 3-letniego kształcenia branżowego: szkoły branżowej I stopnia (od 1.09.2017 r.) z możliwością dalszego kształcenia i przygotowania do matury w 2-letniej szkole branżowej II stopnia (od roku szkolnym 2020/2021),
- wydłużenie cyklu kształcenia na poziomie szkół średnich i zawodowych,
- obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego 6-latków,
- zmiany w rekrutacji dzieci-uczniów do szkół i placówek (od roku szkolnego 2017/2018 nie przeprowadza się już rekrutacji do gimnazjów i zasadniczych szkół zawodowych),
- szczegółowe omówienie nowych zasad przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów w postępowaniu rekrutacyjnym (od roku szkolnego 2019/2020) dla poszczególnych typów szkół,
nowe regulacje dotyczące egzaminów zewnętrznych,
- szczegółowe omówienie egzaminu ósmoklasisty (przedmioty, czas trwania, procedura, terminy etc.),
- egzamin maturalny w trakcie i po reformie szkolnictwa,
- zmiany w kształceniu na etapie przedszkolnym (m.in. liczba dzieci w oddziale, czas prowadzonych z dziećmi zajęć),
- zmiany w kształceniu na poziomie podstawowym (m.in. nowa konstrukcja szkolnych planów nauczania),
- zmiany w funkcjonowaniu i kompetencjach rad szkół (m.in. rad rodziców),
- zmiany w nadzorze pedagogicznym – m.in. zmiany w dokonywaniu oceny pracy dyrektora szkoły,
- zasady wdrażania nowej podstawy programowej,
- wzmocnienie doradztwa zawodowego,
- zmiany dotyczące placówek doskonalenia nauczycieli, m.in. złagodzenie wymagań obowiązujących przy ich tworzeniu, zmiana zasad finansowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, likwidacja Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych,
- zmiany w dotychczasowych uprawnieniach nauczycieli w zależności od statusu prawnego przedszkola, szkoły i placówki,
- zmiany dotyczące przeniesienia nauczyciela na inne stanowisko, czasowego skierowania do innej szkoły,
- zasady przejścia nauczyciela w stan nieczynny w przypadku wygaszanych gimnazjów i szkół prowadzących oddziały gimnazjalne,
- zmiany w zakresie informacji zawartych w świadectwie pracy,
- wprowadzenie nowego dodatku stałego do wynagrodzenia nauczyciela – „za wyróżniającą pracę” (omówienie zasad nabywania prawa do dodatku),
- zmiany w zakresach obowiązków nauczycieli,
- ujednolicenie zasad uśredniania pensum realizującym w ramach jednego stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć,
- zmiany w wymiarze świadczeń socjalnych dla nauczycieli, urlopach (w związku z rodzicielstwem)
- zmiany w zasadach uzyskiwania przez nauczycieli uprawnień do urlopu dla poratowania zdrowia,
- zmiany związane z uzyskiwaniem i podnoszeniem kwalifikacji przez nauczycieli,
- zmiany dotyczące statutu szkoły (przedszkola, placówki publicznej) – obecnie regulowany jest nową ustawą – Prawo oświatowe,
- omówienie nowych regulacji dotyczących arkusza organizacji szkoły (przedszkola publicznego),
- zmiany w udzielaniu pomocy socjalnej uczniom (również tej o charakterze motywacyjnym – stypendia za wyniki w nauce),
- omówienie nowych rozwiązań w zakresie „informatyzacji” szkoły (również w kontekście zarządzania informacją).