Opis
Najlepszą nauką jest zabawa. Malowanie, rysowanie, śpiewanie piosenek, odgrywanie scenek to bardzo dobre metody pracy z dziećmi w szkole podstawowej. Uczniowie lepiej zapamiętują treści właśnie dzięki aktywności, działaniu. Zaproponowane przykłady lekcji wychowawczych uwzględniających ciekawe formy i metody wyzwalają u dzieci emocje, przeżycia, wyzwalają napięcia. Fragmenty baśni, opowiadań i bajek stanowią bazę do kreowania zamierzonych sytuacji wychowawczych. Wspólne ich rozwiązanie uczy dzieci krytycznego myślenia, odkrywania tego co jest ważne, pożądane, cenne, wartościowe. Dziecko bawiąc się wyraża swoje emocje, przeżycia, rozładowuje napięcia. Uczniowie chętnie biorą udział w zajęciach, w których coś się dzieje, coś mogą zrobić. Lepiej zapamiętują treści właśnie dzięki aktywności, działaniu, a nie suchemu udzielaniu wskazówek czy upomnień przez dorosłych. Nauczyciel na marginesie owego dziania się komentuje, dopowiada, pomaga dzieciom wejrzeć w siebie, przez co poszerzają one krąg swoich doświadczeń i wiedzę.