Opis
Mies. Skomplikowane życie architekta minimalisty to fabularyzowana biografia zarówno Ludwiga Mies van der Rohego, jak i heroicznej epoki nowoczesnej architektury. Lektura uzmysławia nam, kim tak naprawdę był jeden z najbardziej eleganckich i najchętniej naśladowanych architektów XX wieku. Widzimy tu człowieka, który zdaje się niczego nie bać, głodnego wiedzy syna kamieniarza, młodzieńca, który bez wahania komplikuje sobie życie, i mężczyznę, który nie przepuszcza żadnej okazji do dobrej zabawy.
Słynny architekt Ludwig Mies van der Rohe leci do Berlina na uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod swój projekt, Neue Nationalgalerie. Towarzyszy mu wnuk Dirk Lohan, również architekt. W rozmowie podczas lotu wracają wspomnienia z najważniejszych chwil w życiu prywatnym Miesa. Projekty, klienci i klientki, wojna, wrogowie, przyjaciele i kochanki.
To jest komiks historyczny. Najważniejsze fakty są potwierdzone w źródłach: że Goebbelsowi zależało na zastrzyku świeżej krwi w sztuce niemieckiej, a Hitler zdeptał projekt Reichstagu złożony przez van der Rohego. Że Mies podpisał ku obrzydzeniu kolegów i koleżanek z Bauhausu manifest poparcia dla Fhrera i że uciekł z Niemiec, kiedy dotarło do niego, że już nigdy nic tam nie zbuduje. Prawdziwi są również cierpliwa żona, wnuk Dirk, z którym rozmawia Mies, lojalna Lilly Reich i piękna Lora Marx.
Jednak postacią, która być może najlepiej pokazuje trudność pogodzenia sławy, architektury i prawdy, jest nefrolożka Edith Farnsworth, której marzenie o domu pomyliło się z pragnieniem związku, a po wszystkim ten dom sprzedała i wyprowadziła się do Włoch. Jej nazwisko przetrwało jednak na zawsze w nazwie budynku, który przez kilka lat pozwolił jej wierzyć w lepszy świat.
Największe osiągnięcie autora komiksu, Ferrera Casasa, można podsumować aforyzmem Flauberta, który Mies lubił cytować, przypisując sobie jego autorstwo: Bóg tkwi w szczegółach. Garnitury architekta, jego cygaro, szklanka z martini, ogród zimowy willi Tugendhatów w Brnie czy widoki z budynku przy Lake Shore Drive w Chicago to autentyczne detale, które budują tę historię.
Autorem przedmowy jest światowej sławy architekt Norman Foster, laureat Mies van der Rohe Award z 1990 roku i Nagrody Pritzkera z 1999 roku.