Opis
Matematyka wskazuje drogę na szczyt góry, lecz ona nie może uczynić, by góra stała się niższa.
Jeżeli ktoś uważa przeciwnie, to naraża się na rozczarowanie.
"The Spirit and the Uses of the Mathematical Sciences", str. 346.
Umiejętność rozwiązywania problemów matematycznych, podobnie jak uzyskiwanie rekordowych wyników w sporcie wymaga systematycznego i cierpliwego treningu. Kalendarz, który przedstawiamy uczniom gimnazjum jest propozycją do pracy w okresie całego roku szkolnego. Zadania i problemy zamieszczone w "Kalendarzu" zostały wybrane z różnych, przeważnie trudnodostępnych źródeł. Staraliśmy się, aby strona pojęciowa proponowanych zadań nie wykraczała poza program nauczania matematyki w gimnazjum, tym nie mniej są to zadania o podwyższonym stopniu trudności.
Szczególną rolę w "Kalendarzu" pełnią tzw. zadania miesiąca. Zadania te rozpoczynają cykl zadań danego miesiąca, a ich pełne rozwiązania znajdują się na końcu cyklu zadaniowego "Kalendarza". Namawiamy gorąco czytelnika, by przed przeczytaniem autorskich rozwiązań tych zadań, sam spróbował znaleźć odpowiedź na ostawione w nich problemy.Oprócz pełnych rozwiązań zadań miesiąca zamieszczono również odpowiedzi do większości zadań przeznaczonych na poszczególne dni.
Inny charakter ma część "Kalendarza" zatytułowana "Przekształcenia geometryczne w zadaniach konstrukcyjnych". W części tej pragniemy pokazać urok przekształceń geometrycznych w rozwiązywaniu pewnej klasy zadań i problemów geometrycznych.