Opis
Dotychczas podejmowana problematyka zróżnicowania kulturowego zostaje
wzbogacona za sprawą rekomendowanej do druku pozycji o kwestie dotyczące
mniejszości etnicznych, dzięki którym obszary ich zamieszkania nabierają
charakteru pogranicza. Proponowana tematyka jest obecna w dyskursie naukowym,
jednak w recenzowanej publikacji są prezentowane nowe zjawiska społeczne mające
konsekwencje dla edukacji, a zwłaszcza dla edukacji międzykulturowej. Autorzy
tekstów zamieszczonych w zbiorze kategorię pogranicza w różnych kontekstach
uczynili głównym tematem podjętych rozważań. []
Koncepcja tomu jest
przemyślana. Zawarte w poszczególnych rozdziałach teksty zostały dobrze dobrane,
odzwierciedlają aktualny stan badań w omawianym zakresie. Ich autorzy to osoby
kompetentne, związane badawczo z zagadnieniami teorii i problematyki pogranicza,
mniejszości narodowych i etnicznych oraz wielokulturowości. [] Publikacja
stanowi propozycję popularyzującą wśród pedagogów i osób zaangażo-wanych w
praktykę edukacyjną ideę edukacji etnicznej, ale w ujęciu szerszym, w kontekście
edukacji międzykulturowej. Tym samym może się przyczynić do doskonalenia
rzeczywistości edukacyjnej. Powinny się nią zainteresować także osoby żyjące w
środowiskach zróżnicowanych kulturowo.
- z recenzji dr hab. Barbary
Grabowskiej, prof. UŚ