Opis
Książka z wielu powodów powinna wzbudzić zainteresowanie w różnych kręgach zawodowych i naukowych. Jest tak dlatego, że Autorka, etnograf z wykształcenia i wieloletni praktyk, kompetentnie nakłada na materię muzealniczą problematykę całkiem nową: formułowania i dyskutowania misji, struktur i strategii. Są to zagadnienia z kręgu zarządzania - nowej w Polsce specjalności naukowej: zarządzania w obszarze humanistycznym, w tym przypadku kultury.
(...) Ta książka to poważny dowód na to, że o instytucjach kultury trzeba nam w nowej rzeczywistości rozmawiać także w kategoriach przedsiębiorstwa; to również dowód na to, że problematykę tę podejmować powinni nade wszystko specjaliści z akademickim przygotowaniem w zakresie omawianej materii i wrażliwością na wartości niekoniecznie tylko materialne, nie zaś ci, dla których wartością wyższą niż kultura są kategorie typowe dla sektora prywatnego, a więc głównie zysku. Praca jest więc kompetentną, ważną wypowiedzią w trwającej właśnie próbie aneksji problematyki zarządzania przez ekonomię. Autorka wprowadza wszelkie niezbędne pojęcia i narzędzia z zakresu zarządzania, co czyni nie dla podporządkowania wartości wyższych względom merkantylnym, ale wręcz przeciwnie - poprzez fachowe zarządzanie proponuje promocję tego, co jest sensem muzealnictwa, w tym przypadku etnograficznego.
Prof. dr hab. Emil Orzechowski