Opis
Muzyczna pracownia 1 to nowoczesny podręcznik z ćwiczeniami przeznaczony na pierwsze 2-3 semestry nauki kształcenia słuchu w dziale młodzieżowym. Znakomicie sprawdzi się również jako materiał dydaktyczny dla uczniów wokalistyki, rozpoczynających edukację w drugim stopniu bez przygotowania muzycznego, a także w nauczaniu prywatnym dzieci starszych. Podręcznik ma formę otwartą: plan pracy ustala nauczyciel, dostosowując kolejność wprowadzania tematów i tempo pracy do potrzeb uczniów (na końcu książki znajduje się Ścieżka dydaktyczna propozycja planu zajęć, przygotowana z myślą o mniej doświadczonych pedagogach przez Lidię Florek-Stokłosę, konsultanta merytorycznego podręcznika). Materiał podzielony jest na cztery działy: I. Podstawy zasad muzyki, II. Rytm i metrum, III. Melodia Gama i triada, IV. Melodia Interwały i akordy. Każdy temat omówiony jest w części teoretycznej, na którą składają się definicje (zwykle pod główną definicją podana jest ponadto lista zalecanych ćwiczeń do śpiewania z Nowego solfeżu), ćwiczenia pisemne (zadania polegające na uzupełnieniu czy korekcie zapisu nutowego, zadania kaligraficzne, materiały do analizy zaczerpnięte z kanonu literatury muzycznej, zadania z wykorzystaniem ćwiczeń z Nowego solfeżu, rebusy i krzyżówki sprawdzające wiedzę) i etiudy solfeżowe. Drugim elementem są ćwiczenia słuchowe, które uczą jak słuchać, by usłyszeć. Zamiast pustych pięciolinii na dyktanda autorka proponuje zadania o zróżnicowanym poziome samodzielności ucznia od kompletnych przykładów do wyboru (np. wskazanie właściwej wersji lub korekta zapisu) po zadania polegające na uzupełnieniu brakujących fragmentów z wykorzystaniem podanych wskazówek. Nie brak też typowych ćwiczeń na budowanie i rozpoznawanie interwałów czy trójdźwięków. Zarówno w ćwiczeniach pisemnych, jak i słuchowych, przygotowujących na notacji dyktand muzycznych, zadbano o wygodę i wprowadzono liczne ułatwienia: podpowiedzi, dzięki którym uczeń niejednokrotnie uniknie popełnienia błędu lub samodzielnie będzie mógł go skorygować.