Opis
W książce Forthomme'a czytelnik znajdzie dużo więcej niż tylko muzealny przewodnik po zakamarkach historii myśli zrodzonej z doświadczenia św. Franciszka i jego braci. Jej autorowi udało się nie tylko pokazać, że istnieje pewien styl myślenia i działania charakterystyczny dla franciszkanizmu, ale że ten styl wywarł wpływ na wiele
elementów nowoczesności. Ukazanie kreatywnej mocy kultury franciszkańskiej jest niebywałym atutem prezentowanej tu historii. Książka uczy umiejętności wiązania często trudnych i złożonych idei z przeszłości z naszym własnym doświadczeniem. Jej lektura to niesamowita przygoda odkrywania bogatego świata idei, który stoi u podstaw naszej codzienności. W przypadku niniejszej publikacji nie tylko opowiadana historia jest fascynująca, ale i styl samego opowiadania wyjątkowy. Daleki od nudnych i sztampowych podręczników do historii idei, ujawnia poetycką nutę wrażliwości autora, zachęca do myślenia, uczy odwagi w kojarzeniu faktów, zapala do działania.
Zapewne książka Forthomme'a nie jest łatwa, należy niemniej do tych książek, które warto czytać, właśnie dlatego, że nie są łatwe. To konieczna lektura nie tylko dla wielkiej i różnorodnej rodziny franciszkańskiej, ale dla każdego, kto chce lepiej zrozumieć nasz współczesny świat.
ks. dr hab. Robert Woźniak, prof. UPJPII
Seria Sapientia + to kolekcja monografii teologicznych, których celem jest powrót myślenia do szlachetnej tradycji związku między teorią i praktyką. Wychodzi ona naprzeciw wszystkim pragnącym kultywować sztukę myślenia całościowego, w którym prawda i czyn stanowią jedną nierozerwalną całość.
Mądrość (kmh, sofia, sapientia) to jedna z podstawowych kategorii biblijnych, w których opisywana jest relacja między poznaną prawdą i codziennym życiem człowieka. Prawdziwa mądrość przychodzi do świata, gdy człowiek w samym centrum pustyni swojego życia zwraca się ku Bogu, ku Niemu podąża, w Nim dobrowolnie ustanawia ostateczną perspektywę swojego życia.Celem serii jest dopomóc, aby prawda rozbłysła w całym swoim splendorze zachęcającym do pracy, a jej najgłębsza intuicja opiera się na przeświadczeniu, że czyn powraca do myśli, a myśl do czynu, tylko wtedy, kiedy człowiek poszukuje Boga.