Publikacja łączy kształcenie literacko-kulturowe z językowym.
Układ treści literacko-kulturowych jest inspirowany zasadą chronologii zachowane zostało chronologiczne następstwo tekstów z kanonu literackiego, co pozwoli uzmysłowić uczniom istnienie ciągłości kulturowej i wpływu dzieł wcześniejszych na późniejsze.
Lekturom z kanonu traktowanym jako głos klasyka (Pan Tadeusz Adama Mickiewicza, Quo vadis Henryka Sienkiewicza, Syzyfowe prace Stefana Żeromskiego) towarzyszą współczesne konteksty literackie (atrakcyjna literatura młodzieżowa, literatura popularna jak na przykład Pozłacana rybka Barbary Kosmowskiej czy Czarnoksiężnik z Archipelagu Ursuli Le Guin, a także współczesne utwory z kultury wysokiej takie jak wiersze Wisławy Szymborskiej i konteksty kulturowe (dzieła malarskie, filmowe, komiks, pomnik: film Miasto 44 w reżyserii Jana Komasy, komiks Wieża Janusza Ordona i Rafała Urbańskiego, Upamiętnienie mauzoleum w Bełżcu). Dzięki temu można pokazać, że problemy, o których mówili klasycy, są wciąż ważne i dotyczą także współczesnej młodzieży. Wśród kontekstów znajdują się również teksty publicystyczne i popularnonaukowe służące kształceniu umiejętności retorycznych (np. artykuł Mała Ojczyzna Ośrodka Brama Grodzka Teatr NN czy Przez pryzmat języka Anny Wierzbickiej).
Trójkowy układ zagadnień literacko-kulturowych zamykają Wirtualne spacery, przygotowujące uczniów do rozsądnego i odpowiedzialnego poruszania się w świecie nowych technologii, a tym samym do funkcjonowania w dzisiejszej społeczności.
Kształcenie językowe wiąże się integralnie z zagadnieniami literacko-kulturowymi, co podkreśla szczegółowy rozkład materiału dla klasy 8. W kolejnych rozdziałach kształcenia językowego uczniowie otrzymują pigułkę wiedzy Poznajemy język, poznają podstawowe zasady poprawności językowej Ortografia i interpunkcja, a potem uczą się, jak tę wiedzę zastosować w praktyce Trening czyni mistrza.
Materiał kształcenia językowego w klasie 8 zawiera zagadnienia z zakresu fonetyki (np. upodobnienia głosek), zróżnicowania języka (np. treść i zakres wyrazu, nazwy osobowe i miejscowe, kolokwializmy ) oraz komunikacji i kultury języka (np. norma językowa, błąd językowy). Ćwiczenia z nauki o języku cechuje zróżnicowany stopień trudności i charakter komunikacyjny są one oparte przede wszystkim na językowym działaniu, pozwalają na uczniowskie działania samokształceniowe.
Ostatni dział podręcznika zawiera materiał powtórkowy, sprawdzający wiedzę i umiejętności na zakończenie nauki w 8 klasie oraz wprowadzający informacje dodatkowe, poszerzające horyzonty uczniów.