Opis
Każdy chciał mieć zdjęcie od Nasierowskiej. Kobiety, bo wyglądały romantyczniej niż w rzeczywistości, mężczyźni - bo subtelniej. Z jej fotograficznych portretów promieniowała fascynująca siła piękności. W szalonych i twórczych latach sześćdziesiątych i w pełnych propagandy sukcesu latach siedemdziesiątych niezmienne było jedno - na dziesiątkach okładek ""Filmu"", ""Ekranu"", ""Zwierciadła"", ""Przekroju"" oraz ""Kobiety i Życia"" zdjęcia twarzy znanych aktorek i aktorów, niemal zawsze opatrzone podpisem ""Foto: Zofia Nasierowska"". Krytycy podkreślali, że Nasierowska jest zjawiskiem i instytucją, czarodziejką i terapeutką, bo spełnia marzenia kobiet.Po trzydziestu pięciu latach pracy zawodowej, ze względu na chorobę oczu, przestaje robić zdjęcia. Nie poddaje się, jej silny charakter dyktuje wybór zupełnie odmiennego zajęcia: w domu zbudowanym nad mazurskim jeziorem otwiera pensjonat. Zofia Turowska przedstawia Zofię Nasierowską, ""fotografkę boską"", jak nazwał Ją Melchior Wańkowicz, artystkę i dokumentalistkę, która z aparatem w ręku potrafiła sprostać zmianom i przeciwnościom, odnieść imponujący sukces zawodowy i jednocześnie harmonijnie ułożyć wspólnotę małżeńską. To ilustrowana opowieść o życiu wielokrotnie spełnionym. Większość z ponad 400 zdjęć i dokumentów, świadectw epoki minionej oraz czasów współczesnych, publikowanych jest po raz pierwszy. Tadeusz Konwicki:Zofia Nasierowska - to czułe kobiece oko, to legenda polskiej fotografii portretowej.Zosia Nasierowska - to szczególne, słoneczne zjawisko w naszym zgrzebnym peerelowskim życiu. Zofia Turowska - autorka bestselleru ""Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką"" i sagi rodziny Onyszkiewiczów ""Gniazdo""; współautorka reportażu-dokumentu o wydarzeniach w Stoczni Gdańskiej w 1980 roku - ""Kto tu wpuścił dziennikarzy?"", faktograficznych powieści: o łódzkiej Szkole Filmowej ""Filmówka"" oraz Zespole Filmowym ""TOR"", biograficznej opowieści Beaty Tyszkiewicz ""Nie wszystko na sprzedaż"".