Opis
Szanowni Czytelnicy
„Nauczania Początkowego”
Tym razem zwracam się do Państwa w sprawie nauczania matematyki na poziomie wczesnoszkolnym. Temat ten okazał się niezwykle aktualny i ważny w czasie, gdy przywrócono jako obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki i okazało się, że jego wyniki są niskie. Po rzetelniejszych analizach stwierdzono, gdzie są tego przyczyny. A jest ich wiele, co zmusza do poszukiwania dróg naprawy całego, wieloletniego cyklu edukacji matematycznej. Dla nas najważniejsze są spostrzeżenia, które pozwalają na sformułowanie tezy, że klucze do rozwiązania wielu uczniowskich niepowodzeń są w naszych rękach – w rękach nauczycieli nauczania początkowego. Zapoznajcie się Państwo z ogromnie wartościowymi opracowaniami teoretyczno-metodycznymi i metodycznymi, jakie publikujemy w tym numerze. Ich autorami są: wybitny znawca tej problematyki prof. Zygmunt Semadeni oraz dr Beata Bugajska-Jaszczołt, dr Monika Czajkowska, dr Agnieszka Szplit, mgr Monika Wojteczek – nauczycielka szkoły podstawowej w Ostojowie. Przekonują nas oni, jak skutecznie rozwijać umiejętności matematyczne uczniów, odejść od uczenia schematów na rzecz samodzielnej drogi dochodzenia do rozwiązań. Dziś nie mniej ważne jest wątpienie, stawianie hipotez, sprawdzanie, uczenie badania rzeczywistości matematyczną drogą poznania, niż uczenie matematyki jako obiektywnej wiedzy.
Od Redakcji, fragment