Opis
NAUKOWCY HITLERANauka, wojna i pakt z diabłemKsiążka omawia spektakularny rozwój niemieckiej nauki w dziewiętnastym wieku, jej wysoką pozycję na początku dwudziestego i przerażające wydarzenia, które doprowadziły do jej upadku w 1945 roku - jest to frapująca historia niemieckich naukowców w czasach hitlerowskiego reżimu. Historia nauki i techniki wpleciona w zawieruchę wojenną, obejmująca losy mężczyzn i kobiet, których odkrycia przyniosły światu zarówno korzyści jak i zniszczenia. Książka ,,Naukowcy Hitlera"" stawia pytania, które i dziś nic nie straciły na aktualności. Kiedy nauka jest uwikłana w budowę broni masowego rażenia nowej generacji i wojnę z terroryzmem, a postępy biotechnologii stawia się wyżej niż tradycyjnie pojmowaną etykę, ten przejmujący opis nazistowskiej nauki powinien być ważnym komentarzem do etycznej roli nauki.Wyczerpujący, dobrze udokumentowany i nade wszystko wnikliwy opis naukowców, którzy służyli Hitlerowi - a przynajmniej Niemcom - w czasach Trzeciej Rzeszy.The Washington PostInteresująco opowiedziana historia ... to przekonywające studium uświadamiania sobie przez naukowców ich moralnych i politycznych obowiązków.The NationProblem niezwykłej wagiScientific AmericanSzeroko zakrojona i przystępnie napisana książka ... zatrważający i ważny opis rozwoju nauki i życia naukowców w czasach nazizmu.The EconomistW książce ,,Naukowcy Hitlera"" John Cornwell zgłębia ducha niemieckiej nauki w pierwszej połowie dwudziestego wieku, ukazując jak wcześnie zdobyta przewaga w dziedzinie nowej fizyki doprowadziła do odkrycia rozszczepienia jądra atomu i w jaki sposób przywłaszczono idee darwinizmu dla stworzenia groźnej doktryny czystości rasy. Pod koniec wojny niemal każdy aspekt niemieckiej nauki był skażony wykorzystywaniem niewolniczej siły roboczej, eksperymentów przeprowadzanych na ludziach i masowych mordów. Cornwell utrzymuje, że niemieckich naukowców należy obciążyć odpowiedzialnością za takie wykorzystanie ich wiedzy, który to problem ma różnorodne konsekwencje z punktu widzenia dalszego niekontrolowanego postępu nauki.