Opis
Przedmiotem rozważań i analiz zaprezentowanych w książce są etyczne aspekty neoliberalizmu oraz edukacji neoliberalnej. Płynące z nich wnioski umożliwiają przyjęcie świeżej perspektywy na kształt i jakość edukacji, a szczególnie na rozwój poznawczy i etyczny współczesnego człowieka oraz na to, co przeważnie jest lub też może być dla niego ważne. Etyczne problemy neoliberalizmu często są obecne w polityce oświatowej, zarówno w Polsce jak i na świecie, mimo że dotychczas są zauważane raczej rzadko. W książce zaprezentowane są wyniki badań wskazujące na hierarchię wartości i to, co dla współczesnego człowieka jest istotne w codziennym życiu, jakie działania podejmuje oraz na ile są one zgodne z tendencjami neoliberalnymi. Złożoność omawianych problemów wymaga niejednokrotnie przyjęcia interdyscyplinarnego podejścia. Dzięki temu wyłaniający się obraz rzeczywistości szkolnej w zakresie edukacji etycznej oraz codziennego funkcjonowania badanych osób pozwala przewidywać i projektować strategie działania. Publikacja adresowana jest do pracowników naukowych i studentów nauk humanistycznych oraz społecznych, jak i do rodziców, dla których odkrywanie istoty człowieczeństwa jest nadzieją na lepszą jakość życia oraz bardziej świadomą postawę w kreowaniu wizji jednostkowej i społecznej rzeczywistości. Monografia zawiera próbę odpowiedzi na pytanie o kształt rzeczywistości edukacyjnej w polskiej szkole na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych funkcjonowania nauczycieli i uznawanych przez nich wartości oraz spraw, które ich zdaniem są ważne, a także to, co jest ważne dla uczniów w opinii badanych nauczycieli. Krytyczna analiza i refleksja na temat tego, co jest ważne dla najmłodszego pokolenia (uczniowie), jak i dla pokolenia starszego/dojrzałego (nauczyciele) pozwala na wskazanie dominującego dyskursu i związanych z nim wartości, które są powszechnie promowane oraz dalszych przewidywań natury etycznej, edukacyjnej, socjologicznej czy też polityczno-ekonomicznej.