Opis
Newsy w sieci Stuarta Allana to nowe i odkrywcze spojrzenie na różne kierunki rozwoju dziennikarstwa internetowego. W przeciwieństwie do wielu innych autorów, Allan ukazuje dziennikarstwo internetowe w perspektywie międzynarodowej. Na szczególną uwagę zasługują jego wyraziste opisy rozwoju dziennikarstwa uczestniczącego i obywatelskiego w erze cyfrowej. To niewątpliwie książka, którą trzeba przeczytać!
John V. Pavlik, Rutgers, The State University of New Jersey, USA
Stuart Allan przeprowadza dogłębną analizę dziennikarstwa internetowego. Jest to ważny głos w debacie nad rozwojem dziennikarstwa w Internecie, a zwłaszcza warunkującymi go czynnikami. Autor śledzi rozwój dziennikarstwa internetowego na podstawie relacji z najważniejszych wydarzeń ostatnich lat, takich jak zamach bombowy w Oklahoma City, afera obyczajowa związana z prezydentem Billem Clintonem i Moniką Levinsky, tragedia 11 września, amerykańskie kampanie wyborcze i wojna w Iraku. Opisując powstanie blogów, autor skupia się na ich wpływie na zawód dziennikarza. Omawia też rozwój dziennikarstwa uczestniczącego, którego przykładem są takie strony internetowe, jak Indymedia, OhmyNews i Wikinews, oraz dziennikarstwa obywatelskiego, w którym główną rolę odegrały amatorskie relacje z południowej Azji po przejściu tsunami, z Londynu po zamachach bombowych i ze Stanów Zjednoczonych po uderzeniu huraganu Katrina. We wszystkich tych przypadkach na uwagę zasługuje wykorzystanie nowych technologii – od kamer cyfrowych po telefony komórkowe i inne urządzenia – czego rezultatem bywały zaskakujące modyfikacje dziennikarskich metod relacjonowania.
Książka jest obowiązkową lekturą dla studentów i pracowników naukowych z dziedziny dziennikarstwa oraz dla publicystów i dziennikarzy.
Stuart Allan jest wykładowcą medioznawstwa i dziennikarstwa na Uniwersytecie Zachodniej Anglii w Bristolu. Napisał między innymi: Kultura newsów (Wydawnictwo Uniwrsytetu Jagiellońskiego, 2006), Media, Risk and Science (Open University Press, 2002), oraz Journalism: Critical Issues (Open University Press, 2005).