Wstęp 5
1. Pojęcie osoby ludzkiej w fenomenologii Edmunda Husserla 15
1.1. Potrzeba nowej filozofii osoby ludzkiej 15
1.1.1. Krytyka naturalizmu 15
1.1.2. Krytyka historyzmu i filozofii światopoglądowej (Weltanschaungsphilosophie) 18
1.1.3. Kryzys człowieczeństwa potrzeba nowej filozofii osoby ludzkiej 20
1.1.4. Przejście od nastawienia naturalnego do nastawienia personalistycznego 23
1.2. Człowiek jako korelat konstytucji przyrody istot żywych
posiadać ciało (Krper) a być ciałem (Leib) 27
1.2.1. Człowiek jako część przyrody w sensie węższym bryła cielesna (Krper) 27
1.2.2. Człowiek osoba empiryczna jako część przyrody w sensie szerszym
dusza, Leib ciało obdarzone duszą 28
1.2.3. Samoprezentacja ciała jako klucz do rozumienia intersubiektywnej
warstwy duszy 32
1.2.4. Konstytucja realnego przedmiotu psychicznego we wczuciu
jako antycypacja wczucia w inne osoby 36
1.3. Osoba jako konstytutywny korelat Ja osobowego 41
1.3.1. Ja osobowe jako osoba a Ja transcendentalne 41
1.3.2. Osoba i jej świat otoczenia 46
1.3.3. Czyste Ja a Ja osobowe jako Ja historyczne 52
1.3.4. Ja osobowe jako Ja społeczne 61
1.4. Pojęcie osoby w kontekście problematyki osobowej intersubiektywności 65
1.4.1. Osoba w związku intersubiektywno-psychofizycznym, Fremderfahrung 65
1.4.2. Poziomy intersubiektywności osobowej i rodzaje wewnętrzności 68
1.4.3. Teoria intersubiektywności osobowej a zagadnienie monady 73
1.5. Konstytucja światowych struktur interpersonalnych czas osobowy, świat
życia (Lebenswelt) 82
2. Pojęcie osoby ludzkiej w filozofii Józefa Tischnera 91
2.1. Potrzeba nowej filozofii osoby 91
2.1.1. Krytyka systemowego i redukcjonistycznego myślenia o osobie 91
2.1.2. Krytyka substancjalizacji osoby ludzkiej 95
2.1.3. Krytyka wybranych redukcjonistycznych ujęć osoby ludzkiej 100
2.1.4. Znaczenie fenomenologii dla koncepcji osoby 104
2.2. Problematyka osoby w kontekście fenomenologii świadomości
egotycznej zagadnienie pierwotności egotycznej 107
2.2.1. Zagadnienie pierwotności resp. wtórności w sferze świadomości w ogóle 107
2.2.2. Typy pierwotności resp. wtórności 111
2.2.3. Sposoby prezentacji treści konscjentywnych jako formy samowiedzy
Ja aksjologicznego jako Ja pierwotnego dla Ja osobowego 118
2.2.4. Solidaryzacja egotyczna a Ja aksjologiczne jako Ja pierwotne
dla Ja osobowego 131
2.3. Osoba w świecie wartości 141
2.3.1. Osoba jako byt-dla-siebie 141
2.3.2. Osoba w kontekście zasady personalistycznej 144
2.3.3. Osobowy wymiar pracy człowieka jako rozmowy 150
2.4. Osoba jako podmiot dramatu problematyka intersubiektywności 153
2.4.1. Osoba w kontekście doświadczenia spotkania 153
2.4.2. Osoba jako istota dramatyczna 156
2.4.3. Dialogiczny wymiar osoby 159
2.4.4. Ludzki świat otoczenia osoba na scenie dramatu oraz czas dramatyczny 163
2.5. Osoba w kontekście agatologicznym 167
2.5.1. Cielesny wymiar osoby 167
2.5.2. Osoba a problem monady 172
2.5.3. Relacja międzyosobowa w agatologicznym porządku świata życia 175
3. Husserl Tischner. Rozumienie osoby podobieństwa i różnice 181
3.1. Potrzeba nowej filozofii osoby 181
3.1.1. Znaczenie kryzysu rozumienia osoby ludzkiej 181
3.1.2. Kryzys myślenia o osobie ludzkiej kryzys racjonalizmu 185
3.1.3. Potrzeba nowej filozofii osoby. Znaczenie fenomenologii 191
3.2. Problematyka osoby ludzkiej w kontekście fenomenologicznym
świadomość, podmiotowość, egologiczność 198
3.2.1. Świadomość jako konstytutywne źródło sensu bycia osobą ludzką 198
[...]