Autorka podejmuje próbę wyjaśnienia zjawiska, które niepokoi wielu rodziców i pedagogów. Coraz częściej widzimy wokół siebie dzieci, które postrzegamy jako nieznośne, nadpobudliwe czy niepełnosprawne psychicznie lub fizycznie. Opierając się na swoich doświadczeniach, autorka wyjaśnia, że są to dzieci z nowymi wzorcami energetycznymi i dzieli je na kilka kategorii. Mówi o dzieciach indygo, dzieciach kryształowych, gwiezdnych dzieciach, aniołach na Ziemi oraz dzieciach okresu przejściowego. Wszystkie te grupy przejawiają zadziwiające uzdolnienia i choć każda ma sobie tylko właściwe cechy, łączy je wspólny cel – budowanie cywilizacji miłości. Pojawiają się wśród nas właśnie teraz, aby wskazać nam kierunek, jaki powinna przyjąć ludzkość w swoim rozwoju. Niosą w sobie przekaz, jak zmienić świat na lepsze. Musimy tylko uwrażliwić się na ich słuchanie, bo wnoszą do naszego świata możliwości doniosłych przemian ewolucyjnych. Jako rodzice i opiekunowie musimy im pomóc, dbając o nie i wspierając ich wrodzone talenty. Autorka wskazuje, jak służyć tym dzieciom za przewodników, jak tworzyć dla nich przyjazne otoczenie w szkole i w domu, jak organizować im czas, a nawet jak je odżywiać. Uznając ich niezwykłość i wyjątkowość, pisze: Dzieci naszych czasów są dla nas gwiazdami przewodnimi; przepełnione żarliwą prawdą i niewinnością uosabiają ducha doskonałości, co kiedyś było - i może znów się stać - udziałem całej ludzkości. Te dzieci są już tutaj - a niedługo zjawi się ich jeszcze więcej! Czy zechcemy je zauważyć?