Nawet osoby zupełnie nieobeznane z Formułą 1 słyszały o jego wypadku na Nrburgringu w 1976 roku. Wyciągnięto go wtedy z płonącego wraku Ferrari w stanie tak opłakanym, że ksiądz udzielił mu sakramentu namaszczenia. Półtora miesiąca później wrócił do ścigania na Monzy. Rany mu krwawiły, nie miał też powiek. Był przerażony. Rok później odzyskał tytuł mistrza świata.
Legendarny kierowca przez całą karierę znany był ze swojego trzeźwego podejścia do wyścigów i bezwzględnego dbania o własny interes. W autobiografii wyjaśnia, skąd wzięła się ta postawa - opowiada o surowym wychowaniu oraz braku akceptacji ze strony rodziców, co zdaniem Laudy przyczyniło się do powstania jego "uzależnienia od doskonałości".
W książce Do piekła i z powrotem opisuje, w jaki sposób walczył ze strachem i dokonał powrotu, który wydawał się przekraczać granice ludzkiej wytrzymałości. Do tego dochodzi rywalizacja Laudy i Hunta, ukazana po latach w hollywoodzkim filmie Wyścig z 2013 roku. Kogoś takiego jak on nie będzie już nigdy.
Książka została zaktualizowana po śmierci wybitnego kierowcy w 2019 roku.
***
Gdyby ta historia nie wydarzyła się naprawdę, nikt by w nią nie uwierzył.
Mikołaj Sokół, Viaplay
Był i na zawsze będzie Legendą.
Roksana Ćwik, ŚwiatWyścigów.pl
Autobiografia, która pozwala zrozumieć, dlaczego Nikiego tak poważano w środowisku F1.
Patryk Sokołowski, Viaplay, były inżynier F1
Naprawdę był w piekle i z niego wrócił. Kariera Nikiego Laudy - opisana przez samego bohatera tuż po jej zakończeniu - to świadectwo wyjątkowej determinacji. Od startów zdezelowanym VW Garbusem, długów i rodzinnych konfliktów po mistrzostwo świata Formuły 1; od niemal śmiertelnego wypadku po kolejne zwycięstwa i tytuły. Gdyby ta historia nie wydarzyła się naprawdę, nikt by w nią nie uwierzył.
Mikołaj Sokół, Viaplay
Niki Lauda. Nieustraszony, odważny i pokonujący wszelkie bariery. Kierowca starej daty, których tak niewielu już zostało. Jeden z ojców sukcesu Mercedesa i Lewisa Hamiltona, niegryzący się w język, mówiący, jak jest. Dzięki Laudzie i oglądaniu relacji F1 w niemieckiej stacji RTL nauczyłam się niemieckiego, a podziwianie jego osoby w padoku Formuły 1 było czymś niezwykłym i niepowtarzalnym. Był i na zawsze będzie Legendą.
Roksana Ćwik, ŚwiatWyścigów.pl
Kierowca wyścigowy, mistrz świata, biznesmen i przyjaciel - LEGENDA. Niki Lauda podchodził do życia bezkompromisowo, nie tracił czasu na niepotrzebne konwenanse. Przeżył piekło i z niego wrócił. Autobiografia, która pozwala zrozumieć, dlaczego Nikiego tak poważano w środowisku F1, choć jego początki w motorsporcie nie były usłane różami. Dlaczego sprzedał swojego VW Garbusa? W jaki sposób rozwścieczył Enzo Ferrariego oraz dlaczego z Toto Wolffem było im początkowo nie po drodze? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie wewnątrz!
Patryk Sokołowski, Viaplay, były inżynier F1
BIOGRAM
Niki Lauda
Legendarny kierowca Formuły 1. Trzykrotny mistrz świata (1975, 1977 i 1984). Dwa ostatnie tytuły zdobył po niezwykłym powrocie po wypadku na torze Nrburgring, w wyniku którego został poważnie poparzony i był bliski śmierci. Po zakończeniu kariery sportowej jeszcze przez wiele lat był związany z Formułą 1, m.in. jako ekspert telewizji RTL, szef zespołu Jaguar i doradca w zespołach Ferrari i Mercedes. Zmarł 20 maja 2019 roku.