Opis
Nostalgia w marketingu jest definiowana jako preferowanie ludzi, miejsc, produktów i marek, które były popularne w czasach młodości, w okresie dojrzewania, w dzieciństwie lub nawet przed urodzeniem konsumenta.
Ludzie chętnie wracają do produktów i marek znanych z przeszłości, zgodnie ze stwierdzeniem z filmu „Rejs": mnie się podobają melodie, które już raz słyszałem. W konsekwencji charakterystyczne dla rynku klienta indywidualnego stało się wykorzystywanie skłonności ludzi do nostalgii i oferowanie produktów, które przypominają o przeszłości.
Na potrzeby monografii Autorka przeprowadziła studia literaturowe z wykorzystaniem metody analizy i krytyki piśmiennictwa oraz zrealizowała badania empiryczne, oparte na koncepcji triangulacji.
Autorka przeprowadziła gruntowne studia z zakresu współczesnych socjologicznych i psychologicznych koncepcji nostalgii, a także omówiła podstawowe determinanty i rodzaje nostalgii, które przyczyniają się do rozwoju nostalgicznych zachowań konsumentów. Analiza tych determinant ujawnia mechanizmy kształtowania się nostalgii jako zespołu potrzeb, w tym potrzeby poczucia bezpieczeństwa, stabilności, potrzebę wyrażania własnej i społecznej tożsamości, uznania, a także pragnienia tworzenia powiązań społecznych. Poszukując przesłanek wykorzystania nostalgii w marketingu Autorka bardzo słusznie wskazała na ideę autentyczności, która odgrywa niezwykle ważną rolę w wyjaśnianiu motywacji współczesnych konsumentów oczekujących właśnie produktów autentycznych.
Prof. dr hab. Krystyna Mazurek-Łopacińska
Bardzo wartościową częścią recenzowanej monografii jest ta poświęcona prezentacji wyników badań jakościowych. Stanowi ona ważne uzupełnienie rezultatów badań ilościowych, gdyż koncentruje się na charakterystyce wybranych marek nostalgicznych, metodach kształtowania ich wizerunku oraz ocenie postaw polskich konsumentów wobec marek nostalgicznych. (...) Wyniki tych badań umożliwiły Autorce zaproponowanie autorskiej koncepcji modelu pozycjonowania marki nostalgicznej.
Prof. dr hab. Edyta Rudawska