Opis
Notes do Księgi Lamentacji jest owocem paroletnich studiów, zwieńczonych wy[1]daniem Komentarza do Księgi Lamentacji, który ukazał się jako XXIV tom serii „Nowe Komentarze Biblijne”. Ponieważ materiał zgromadzony podczas studium przygotowującego znacznie przekroczył ramy wyznaczone przez redaktorów serii, zrodziła się idea udostępnienia go poprzez wydanie Notesu.
Obok obserwacji w znacznej części z pola krytyki tekstu, które już są integralną częścią Komentarza do Księgi Lamentacji, do obecnego Notesu trafiły także informacje związane z gramatycznymi, syntaktycznymi i leksykalnymi charakterystykami tekstu. Fenomeny te znacznie obszerniej niż w Komentarzu zostały pokazane na przykładzie polskich współczesnych tłumaczeń Księgi Lamentacji, a zwłaszcza dwóch polskich komentarzy ks. Lecha Stachowiaka (Lamentacje, Księga Barucha, Wstęp – przekład z oryginału, komentarz, Poznań 1968) i ks. Dariusza Iwańskiego (Księga Lamentacji, t. 1: Jahwe zniszczył, Toruń 2015; Księga Lamentacji, t. 2: Jahwe odbuduje?, Toruń 2016).
Notes został przygotowany z myślą o określonej grupie odbiorców. Są nimi przede wszystkim polscy egzegeci, którzy obok wysiłku zgłębiania Prawdy zawartej w spisanym Słowie Bożym trudzą się nad kompetentnym przybliżaniem jej ludowi Bożemu. Przede wszystkim jednak Notes jest pożyteczną pomocą dla tych pasjonatów Pism Świętego, którzy wkraczają na drogę studium biblijnego w Wydziałach Teologicznych i Seminariach Duchownych. Wyposażeni już w istniejące pomoce: interlinearne wydanie Biblii hebrajskiej, solidne słowniki hebrajszczyzny biblijnej i gramatyki z pomocą Notesu i Komentarza mogą śmiało zagłębiać się w literacki świat Słowa Bożego, które naświetla jedno z najbardziej dramatycznych wydarzeń w historii ludu Bożego – upadek Jerozolimy pod ciosami Babilończyków i stawia wobec wstrząsającej prawdy o wrogości Boga wobec swojego ludu.
Lektura tej niewielkiej księgi biblijnej przygotowuje do spotkania ze słowami Jezusa (Mt 23,37–39 par.), których kontekstem są nadchodzące wydarzenia kolejnego oblężenia Jerozolimy i jej upadku, tym razem będącego dziełem Rzymian (Mt 24,1n). Pozwala wyjść poza ich zwyczajną lekturę, która widzi w nich ogłoszenie Bożego sądu nad grzesznym miastem. W zamian prowadzi do poznania Jezusa „lamentującego” nad cierpieniem, które przyniesie ludowi to zniszczenie. Księga Lamentacji pozwala odkryć współczucie Jezusa dla losu mieszkańców, które jest większe od Bożego gniewu obracającego miasto w ruinę i skazującego mieszkańców na długotrwałe przesadne cierpienia.
dr hab. Cezary Korzec, prof. US