Opis
W książce dla nauczyciela zaproponowanej przez Małgorzatę Jas czytelnik znajdzie wprawdzie tradycyjny wzór rozkładu materiału nauczania, ale na tym koniec podobieństw do znanych wszystkim przewodników metodycznych.
W Poradniku metodycznym Małgorzaty Jas znajdują się przede wszystkim rozważania na temat zagadnień nie tak konkretnych i służących do bezpośredniego zastosowania na lekcji, ale równie przydatnych, ważnych z punktu widzenia współczesnego nauczania. Autorka porusza bowiem kwestie, nad którymi każdy nauczyciel gimnazjum zastanawiał się zapewne niejednokrotnie:
* Jakie jest współczesne gimnazjum?
* Jak ocenić sens jego istnienia po dziesięciu latach od reformy edukacji?
* Jakie specyficzne zadania należy mu wyznaczyć z perspektywy dziesięciu lat doświadczeń?
* Jaki jest współczesny gimnazjalista?
* Jakie cechy różnią jego pokolenie od generacji wcześniejszych?
* Z jakimi problemami, charakterystycznymi dla swego wieku, się boryka?
* Co sobie ceni, a do czego nie przywiązuje wagi?
* Jaki powinien być współczesny nauczyciel w gimnazjum?
Na te pytania stara się znaleźć odpowiedź Małgorzata Jas w swoich rozważaniach. Przywołuje opinie ekspertów, autorytetów w dziedzinach psychologii, socjologii, pedagogiki, ale również – zgodnie z duchem czasu – ekspertów od kultury masowej i marketingu.