Opis
Obraz jako obiekt teoretyczny to drugi w cyklu po tomie Obrazy mocne – obrazy słabe (2018) zbiór artykułów powstałych jako pokłosie rogalińskiego seminarium historyków sztuki. Niniejsza publikacja zogniskowana jest na relacji mie?dzy dziełami sztuki a rozmaitymi strategiami teoretycznymi wykorzystuja?cymi ich potencjał ikoniczny. Poszczególne studia zawieraja? analizy róz˙nego rodzaju sprze?z˙en´ mie?dzy mys´la? dyskursywna? a wizualnos´cia? w dziejach sztuki i humanistyki. Wnioski wywiedzione z badania okres´lonych przypadków pozwalaja? na zadanie pytan´ w szerszej optyce teoretycznej. W toku rozwaz˙an´ przywołane sa? koncepcje z obszaru filozofii (m.in. Platon, Walter Benjamin, Jacques Derrida), teorii sztuk wizualnych (m.in. Leon Battista Alberti, Wilhelm Worringer, Hans Sedlmayr, Timothy J. Clark, Hans Belting, Mieke Bal) oraz dzieła sztuki od nowoz˙ytnos´ci po współczesnos´c´ (Lorenzo Lotto, Edouard Manet, Marcel Duchamp, Paul Klee, Walter Gropius, Władysław Strzemin´ski, Robert Rumas).