Zbiór Obrazki z Krakowa zawiera 29 miniatur przeznaczonych dla uczniów rozpoczynających swoją przygodę z harfą. Większość kompozycji charakteryzuje się małymi rozmiarami i niewielkim stopniem trudności. Publikacja zawiera bardzo zróżnicowany repertuar. Składają się na nią utwory spokojne, nastrojowe, takie jak Ballada, Wspomnienie, dynamiczne, wesołe (Taniec niedźwiadków, Piłka, Wakacyjna przygoda), majestatyczne (Orszak królewski), a niektóre melodie oprowadzają nas po tajemniczej Starej kamienicy. Poszczególne miniatury zawierają wprowadzane stopniowo nowe zagadnienia techniczne (m.in. gra dwoma palcami, dwudźwięki, gra trzema palcami, trójdźwięki, gra czterema palcami, zmiany kierunków melodii, podkładanie palców). Dużą wagę przywiązuję do kolorystyki brzmieniowej i wzbogacam kompozycje różnymi technikami typowymi dla harfy (takimi jak: glissando, efekt xylo, prs de la table, touff, glissando haczykowe/pedałowe, thunder effect), co czyni je bardziej atrakcyjnymi dla uczniów i chętniej nad nimi pracują. Miniatury wchodzące w skład zbioru są zróżnicowane zarówno pod względem doboru materiału dźwiękowego, jak i rodzaju faktury, wynikającej z wprowadzanego zagadnienia technicznego. Zastosowałam w nich różne sposoby prowadzenia melodii, np. gra prawą i lewą ręką naprzemiennie, równoległe prowadzenie melodii, gra melodii z prostym akompaniamentem. Kompozycje są również zróżnicowane pod względem rytmicznym, zawierają m.in. rytmy punktowane, synkopy, triole; niektóre pisane są dla uczniów z dysfunkcjami, takimi jak dysleksja (powtarzające się schematy rytmiczne i melodyczne pomagają im w opanowaniu materiału).
Już od pierwszych utworów zwracam uwagę na rozwijanie techniki gry obu rąk. Wszystkie miniatury zostały starannie opalcowane, z uwzględnieniem możliwości manualnych dzieci, rozpoczynających naukę gry na harfie w coraz młodszym wieku.
Obrazki mogą być wykonywane zarówno na harfie haczykowej, jak i pedałowej. W publikacji wprowadzam włoskie określenia muzyczne, aby od początku zaznajamiać uczniów z profesjonalnym nazewnictwem. Tytuły podpowiadają dzieciom klimat poszczególnych utworów za sprawą nawiązań do Krakowa, świata dziecięcych zabaw i wyobraźni. Walorem tych kompozycji jest rozwijanie umiejętności technicznych oraz wrażliwości młodego wykonawcy, a także poznanie możliwości instrumentu.
Agnieszka Grela-Fedkowicz