Opis
Kilka słów od autorki:Od czasu, gdy zaczęłam pracować w szkole, poszukiwałam sposobów efektywnego nauczania. Martwiło mnie to, że moich uczniów często nie interesuje wiedza, która chcę im przekazać, że nie są zadowoleni z tego, co szkoła im oferuje. Próbowałam to zmienić. Czasami udawało mi się zaproponować uczniom coś, co powodowało, że współpracowaliśmy ze sobą.
Gdy poznałam ocenianie kształtujące, zdałam sobie sprawę, że jest ono właśnie tym czego poszukiwałam. Pierwsze próby były dla mnie bardzo trudne. Nie byłam przekonana, czy moje wysiłki przyniosą pożądane efekty. Miałam wiele chwil zwątpienia. Jednak efekty (po roku pracy w gimnazjum) okazały się nadspodziewanie dobre. Moi uczniowie docenili to, że chcę im pomagać i współpracować z nimi. Wtedy pomyślałam, że chciałabym opowiedzieć o tym innym nauczycielom. Może wypróbują ocenianie kształtujące. Zaplanowałam w ramach Akademii Szkoły Uczącej Się kurs internetowy z oceniania kształtującego. W pierwszej edycji wzięło udział 45 nauczycieli. Nie było to dla nikogo łatwe zadanie. Wymagało poświęcenia wiele dodatkowego czasu i przeciwstawienia się szkolnym przyzwyczajeniom. Nauczyciele - uczestnicy kursu uznali, że warto wprowadzić do praktyki szkolnej. Dlatego postanowiłam opisać i polecić tę metodę innym nauczycielom.