Opis
Antoni Smuszkiewicz
Artystyczny ślad na naukowej drodze. Twórczość literacka Andrzeja Stoffa
Część I. W kręgu filozofii i teorii literatury
Adam Grzeliński
James i Santayana. O estetyce i powinowactwach obu koncepcji
Leszek Żyliński
Historiografia jako literatura
Dorota Korwin-Piotrowska
Milczenie i nie-milczenie współczesności
Bernadetta Kuczera-Chachulska
Z Ingardenowskiej filozofii człowieka (komunikat)
Tomasz Waszak
Roman Ingarden a niemiecka teoria fikcji
Jelena Kozmina
Słowo przedstawione w teorii Romana Ingardena i Michaiła Bachtina a przygodowo-filozoficzna fantastyka XX wieku (przełożyła Anna Skubaczewska-Pniewska)
Marzenna Cyzman
Bunt teorii przeciwko autorowi? O Ingardenie wbrew Ingardenowi. Eksperyment myślowy
Rafał Moczkodan
Czy Ingarden zalecałby studentom lekturę Sienkiewicza z zastosowaniem technik szybkiego czytania? – czyli rzecz o niemożności lektury idealnej
Mirosław Olędzki
Trzy poetyki
Grażyna Halkiewicz-Sojak
„Sztuka syntezy badawczej” Czesława Zgorzelskiego wobec żywiołu liryczności
Robert Boroch
Spór o podmiot dramatyczny (wokół propozycji Adama Kulawika)
Dorota Heck
W stronę kanonu eseistyki polskiej
Część II. W kręgu Sienkiewicza i Lema
Tadeusz Bujnicki
Wątki ziemiańskie w Trylogii
Tadeusz Budrewicz
Czoło Zagłoby herbu Wczele
Marcin Wołk
Nie być Indiotą. O Dziennikach gwiazdowych Stanisława Lema
Adam Mazurkiewicz
„Kryminały filozoficzne” Stanisława Lema
Justyna Tuszyńska
Stanisława Lema potyczki z konwencją kryminału
Anna Skubaczewska-Pniewska, Dariusz Brzostek
O poznawaniu świata (jako tekstu) – Lem versus Ingarden
Część III. W kręgu interpretacji
Andrzej Tyszczyk
„Experimentum crucis” Edypa
Stefan Sawicki
Daleko od Edenu. O Równinie Czesława Miłosza
Maciej Wróblewski
Poetyckie poszukiwanie wartości istnienia. Dwie Nadzieje Leopolda Staffa
Krystyna Jakowska
Białe groszki, czyli o Różewiczowskim współczuciu
Władysław Sawrycki
Arijona niezwykłe śpiewanie
Roman Bobryk
Oswajanie przestrzeni. O Pokoju umeblowanym Zbigniewa Herberta
Radosław Sioma
W poszukiwaniu nowego imienia O dzisiaj verdun Józefa Czechowicza
Hanna Ratuszna
Melancholik, „człowiek niewypowiedziany” – uwagi o podmiocie literackim w młodopolskiej powieści psychologicznej
Maria Jolanta Olszewska
„Cicha” bohaterka opowiadania Trzy czerwone róże Jana Józefa Szczepańskiego
Violetta Wróblewska
„Zniewolenie klasyką”, czyli znani pisarze i ich dzieła w polskiej literaturze kryminalnej
Beata Garlej
Hildebrandowska „wartość całościowa” jako narzędzie poznawania wartości literatury. Na przykładzie dramatu Dzika kaczka Ibsena
Artur Duda
Reżyser czyta dramat. O paradoksach strategii inscenizacyjnych w teatrze najnowszym
Maciej Nowak
Miniatury miejskie w Dzienniku Jana Lechonia
Patrycja Spytek
Witold Gombrowicz w krytycznych komentarzach Gustawa Herlinga-Grudzińskiego