Opis
Unikatowe historie obrazkowe, stworzone przez Antonisza na przestrzeni czterdziestu lat w różnych momentach jego życia, stanowią bezcenne uzupełnienie twórczości artysty. Książka odzwierciedla różnorodność tematów i technik narracyjno-graficznych stosowanych przez autora - poczynając od młodzieńczej, 64-stronicowej próby ,,Przygody Hitlera"" z 1954 roku, przez obszerny scenopis obrazkowy do niezrealizowanego filmu ,,Pierony"" (lata 70.), aż po liczący dwadzieścia dwie strony fotokomiks ,,Jak powstało Muzeum Filmu Non-Camera"" (1984 r.). Wszystkie wymienione realizacje stanowią świadectwo nieprzeciętnej wyobraźni, znakomitego zmysłu obserwacji i surrealistycznego poczucia humoru, wspartych inwencją formalną, widoczną w wykorzystaniu przez artystę szerokiego arsenału środków plastycznych. ,,Realizacja filmów eksperymentalnych metodami grafiki artystycznej poprzez odbijanie grafik bezpośrednio na taśmie filmowej z pominięciem kamery filmowej jest szansą na stworzenie filmu będącego autentycznym dziełem sztuki"" - pisał artysta w swoim ,,Manifeście artystycznym grupy twórczej Non-Camera"" z 1977 roku. W wyniku interwencji autora film - jako unikatowy obiekt - zyskuje rangę obiektu sztuki, a sama taśma filmowa nabiera cech ,,hipergęstej"" sekwencji grafik, w której rozbity na fazy ruch budzi skojarzenia z narracją komiksową. Tego rodzaju podejście do materii filmowej pozwala wpisać Antonisza nie tyle do grona ,,filmowców"", co raczej intermedialnych, awangardowych artystów, traktujących swoje kinematograficzne realizacje jako część większego, interdyscyplinarnego (lub postdyscyplinarnego) projektu.