Opis
Każdy projekt zawarty w ćwiczeniach matematyczno - przyrodniczych zawiera 12 stron, czyli 6 rozkładówek. Rozpoczyna się od dwóch rozkładówek przyrodniczych stanowiących pretekst do ćwiczeń matematycznych.
W naturalny sposób łączą więc przyrodę z matematyką. Następnie po rozkładówkach przyrodniczej występuje 8 stron ćwiczeń i zadań matematycznych. Dwie ostatnie strony w każdym projekcie to ćwiczeniami podsumowujące, tzw. Matematyka Macyka, czyli zestaw zadań i ćwiczeń do podsumowania i rozszerzenia umiejętności matematycznych. Te zadania autorzy polecają dzieciom interesującym się matematyką.
Ćwiczeniom podsumowującym towarzyszy postać Macyka. Postać ta pojawia się też na innych stronach jako oznaczenie zadań wykraczających poza podstawę programową (sporadyczne sytuacje), pozwalających sprawdzić zdolności matematyczne uczniów. Zadania te są tak skonstruowane, aby uczniowie nie tylko trenowali nabywane sprawności liczenia, ale również mogli najpierw działać
i wykonywać określone czynności matematyczne, a następnie – po dokonanych obserwacjach – zapisać wyniki obserwacji. Uczniowie manipulują przedmiotami, samodzielnie zauważają prawidłowości związane ze swoimi działaniami oraz podejmują próby ich wyjaśnienia.
Autorom zależy na budowaniu w umysłach uczniów zrozumienia, do czego w życiu codziennym może służyć matematyka. Dlatego już od klasy pierwszej zachęcają ich do wyciągania wniosków, prowadzenia obserwacji, dyskusji, zastanawiania się, poszukiwania innych rozwiązań. Autorzy odeszli od nacisku na kształtowanie umiejętności mechanicznego wykonywania obliczeń. Treści matematyczne są poszerzeniem umiejętności nabytych w klasie pierwszej. W klasie drugiej wprowadzone jest mnożenie
i dzielenie, utrwalane na różnego typu zadaniach wspierających rozwój myślenia dzieci.
Przez korzystanie z rozkładówek przyrodniczych uczeń dostrzega przyrodę realną – sad, las, ogród, park, typy krajobrazów charakterystycznych dla różnych regionów Polski. Pokazane jest bogactwo świata przyrody, z uwzględnieniem ciekawostek z życia zwierząt i pogłębioną edukacją ekologiczną połączoną z kształtowaniem postawy szacunku wobec środowiska naturalnego.
Treści matematyczne łączą się z treściami przyrodniczymi zgodnie z rytmem przyrody, który towarzyszy dziecku w poszczególnych miesiącach. W celu wzmocnienia motywacji uczniów oraz poszerzenia repertuaru możliwych rozwiązań autorzy, idąc śladem klasy pierwszej, zastosowali tzw. naklejko-zdrapki umożliwiające uczniowi odkrywanie tajemnic i tworzenie własnych, indywidualnych zadań oraz rozwiązań. Po raz pierwszy zastosowano tego typu rozwiązanie, które ma za zadanie nie tylko rozbudzić ciekawość ucznia, wzmocnić jego motywację do pracy, ale również sprawić, że zadania matematyczne staną się przygodą i ciekawą zabawą.
Warto podkreślić spiralny układ treści i wielokrotne powracanie do treści nauczania w różnych, aktywizujących myślenie dziecka formach ćwiczeń. Warto również zwrócić uwagę na liczne sprawdziany i karty podsumowujące umiejętności i wiedzę uczniów, w tym również rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem – nie tylko na edukacji polonistycznej, ale również przyrodniczej, matematycznej oraz w innych sytuacjach, np. podczas gier i zabaw.