Opis
Ćwiczenia polonistyczno-społeczne zawierają interesujące pomysły realizacji podstawy programowej w zakresie rozwijania umiejętności językowych i społecznych. Dzieci poznają strukturę języka, bogacą swoje słownictwo, uczą się wypowiadać na różne tematy. Szczególny nacisk położono na umiejętność opowiadania o swoich emocjach i uczuciach. Charakterystyczne jest bogactwo nietypowo zbudowanych ćwiczeń z zakresu ortografii, gramatyki i słowotwórstwa. Autorzy proponują np. bardzo ciekawy sposób wprowadzania części mowy - w klasie drugiej kładą nacisk na ich intuicyjne rozpoznawanie i różnicowanie, natomiast nazewnictwo wprowadzają w klasie trzeciej.Dzieci mogą też zmierzyć się z zadaniami pisarskimi - piszą pamiętnik, życzenia, list. Uczą się kultury słowa, zasad ortografii, interpunkcji - charakterystyczna jest duża liczba ćwiczeń wprowadzających, utrwalających i sprawdzających, ułożona i podana w atrakcyjnej, bliskiej współczesnemu dziecku formie. W ćwiczeniach są również zadania oznaczone domkiem - do wykonania w obecności rodziców czy opiekunów - polegające na wspólnym poszukiwaniu informacji, wykonywaniu projektu, rozmowie.Część pierwsza ćwiczeń wyróżnia się projektem nr 1, będącym powtórzeniem umiejętności i wiedzy zdobytych w klasie pierwszej. Projekt jest połączony z treścią pierwszej strony elementarza i pierwszej karty w portfolio ucznia, na której zamieszczono przykłady zrostów literowych i krótkich wyrazów. Całość zakończona jest sprawdzianem umiejętności. W części pierwszej zostały mocno zaakcentowane ćwiczenia będące powtórzeniem wiadomości i umiejętności z klasy pierwszej - zostały oznaczone ikoną w postaci pomarańczowego kółeczka.Do realizacji ćwiczeń polonistyczno-społecznych pomocne są również karty w portfolio ucznia - zarówno te przypisane do poszczególnych projektów, jak i te zawierające materiały dodatkowe (np. memory ortograficzne, wykreślanki literowe, zabawy ortograficzne).