Pas drogi publicznej to składnik majątku publicznego niezbędny do zapewnienia swobody przemieszczania się osób, transportu towarów oraz transferu usług. Kanały komunikacji drogowej mają także niezwykle istotne znaczenie dla bezpieczeństwa społecznego, gospodarczego i militarnego kraju. Powody te zdecydowały o wprowadzeniu ustawowego zakazu zbędnej ingerencji w pas drogowy, ingerencji, która mogłaby spowodować zniszczenie lub uszkodzenie drogi i jej urządzeń oraz wpłynąć na zmniejszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. W obrębie pasa drogowego lokują się jednak również interesy grup społecznych, mające niewiele wspólnego z jego podstawową funkcją. Dla przykładu warto wskazać na potrzeby społeczności lokalnych oraz wspomnieć o przedsiębiorcach, którzy prowadzą działalność gospodarczą w pobliżu dróg, bądź wykorzystują znajdujący się tam obszar do celów promocyjno-reklamowych. I właśnie regulacyjne funkcje państwa w zakresie zezwolenia na wykorzystanie pasa drogowego na cele niezwiązane z gospodarką drogową są zasadniczym przedmiotem pracy Łukasza Kroplewskiego. Autor formułuje w niej ważkie pytanie o to jak pogodzić ze sobą interes indywidualny z interesem publicznym i zastanawia się czy szczególna ochrona pasa drogowego nie prowadzi do nieuzasadnionego uprzywilejowania organów administracji kosztem jednostki. Łukasz Kroplewski - doktor nauk prawnych, adiunkt w Instytucie Prawa i Administracji Uniwersytetu Pomorskiego w Słupsku, administratywista, manager.