Opis
Pisanie jest procesem skomplikowanych czynności. Dziecko musi prawidłowo spostrzegać i zapamiętać graficzny obraz poszczególnych liter. Musi także rozpoznać dźwięki wchodzące w skład wyrazu, podporządkować odpowiednie znaki graficzne i w odpowiedniej kolejności je zapisać. Do tego powinno mieć też odpowiednio sprawną rękę. Dziecko musi prawidłowo spostrzegać kształty liter wchodzących w skład sylab, wyrazów i dostrzegać między nimi podobieństwa i różnice.Gdy dziecko nauczy się czytać może zacząć uczyć się pisać.U podstaw procesu pisania w początkowej jego fazie zasadniczą rolę odgrywa współdziałanie wzrokowych, słuchowych i ruchowych ośrodków kory mózgowej. Aby odtworzyć litery dziecko musi wywołać i skojarzyć odpowiednie wyobrażenia graficzne, słuchowej ruchowe.Efektem tego jest znak graficzny w postaci sylaby, wyrazu. Umiejętności prawdziwego spostrzegania i odtwarzania kształtów graficznych jest ogromnie ważna w przygotowaniu dziecka do nauki pisania.Zestaw liter do pisania drewnianym patyczkiem jest pomocą wspomagającą naukę czytania i pisania. W procesie rozpoznawania samogłosek i sylab wykorzystujemy takie umiejętności jak:- wzrokowe postrzeganie samogłosek, sylab- zapamiętanie wzorca słuchowego samogłosek, sylab- poprawne artykułowanie samogłosek, sylab- dostrzeganie, czytanie i pisanie liter od lewej do prawej strony- planowanie ruchów ręki- usprawnianie motoryki dominującej ręki.Wykorzystując zestaw liter możemy pisać sylaby:- tworzyć sylaby z jednego paradygmatu sylab otwartych, za każdym razem zmieniając samogłoskę. Pozwoli to dziecku dostrzec, iż w odczytywanym wzorze sylab pierwsza literajest taka sama a druga zmienia się- tworząc sylaby otwarte, które kończą się tą samą samogłoską. Za każdym razem zmieniamy pierwszą literę. W tym przypadku dziecko powinno dostrzec, iż pierwsza litera jest różna, a druga taka sama- tworząc konstrukcje samogłoska + spółgłoska + samogłoska- łącząc sylaby otwarte w pseudowyrazy i wyrazy znaczące.Wykorzystując zestaw liter możemy pisać wyrazy:- tworząc wyrazy z sylab- tworząc trudne wyrazy o konstrukcji spółgłoska + samogłoska + spółgłoska.Materiał ten można samodzielnie wzbogacić o ćwiczenie z koralikami lub innymi materiałami układając elementy wewnątrz wzoru liter. Zadanie z koralikami, to doskonała forma ćwiczeń koordynacji wzrokowo - ruchowej, manipulacyjnych.