Opis
Współczesność to czas wymagający głębokiej refleksji nad dzieciństwem – zwłaszcza podmiotowego spojrzenia na dziecko jako na Osobę wpisaną w historię, kulturę i społeczeństwo. Współczesność obliguje zatem w pewnym sensie do rekonstrukcji Korczakowskich pytań o dziecko i zapytania o to, kim tak naprawdę jest dziecko, jakie są jego prawdziwe cechy, prawdziwe potrzeby, jakie kryją się w nim prawdziwe możliwości?
Podręcznik akademicki Pedagogika dziecka to książka, która w nowatorski sposób przedstawia aktualne zagadnienia teoretyczne i badawcze dotyczce dziecka, jego rozwoju i edukacji, i wypełnia lukę na rynku polskim, na którym brak opracowań tego typu. Każdy rozdział zamyka bibliografia oraz pytania sprawdzające wiedzę z zakresu omawianego tematu. Publikacja powstała w wyniku wieloletnich refleksji nad dzieciństwem towarzyszących organizowanym na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu konferencjom z cyklu „Świat małego dziecka”. Przedstawione tu zagadnienia ukazują złożoność podjętej problematyki i ich wzajemne zależności, stanowią cenne źródło wiedzy dla studentów i prowadzących zajęcia z pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej oraz osób zainteresowanych tą dziedziną. Tom stanowi początek obszernego dzieła i będzie systematycznie rozwijany i rozszerzany.