Opis
Siódmy tom serii „Stała Konferencja Pedagogiki Społecznej”, który oddajemy do rąk Czytelników, ma dla nas szczególne znaczenie. Został bowiem wyróżniony przez Dziekana Wydziału Nauk o Wychowaniu poprzez włączenie do zestawu publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego przygotowanych z okazji jubileuszu – 70. rocznicy powstania Uczelni. Jest to dla nas fakt bardzo znaczący, bo podkreśla dokonania Katedry Pedagogiki Społecznej UŁ, która również, w sensie symbolicznym (z uwagi 13-letnią nieobecność w latach 1950–1962), obchodzi swój jubileusz. Jej organizacja rozpoczęła się w Uczelni, w marcu 1945 r., wraz z przyjazdem do Łodzi Profesor Heleny Radlińskiej, która należała do grona profesorów-założycieli Uniwersytetu Łódzkiego.
Okoliczność jubileuszu stanowi dla nas zobowiązanie, wymagające przygotowania pracy na miarę tych 70 lat. Publikacja została pomyślana jako przykład trwania i zmiany w nauce, w badaniach, w kształceniu. Jej zakres obejmuje teksty sięgające do początków pedagogiki społecznej i dzieła jej twórczyni, Heleny Radlińskiej. Wskazuje także na nowe obszary rozwoju pedagogiki społecznej, usytuowane w kontekstach i uwarunkowaniach społecznych.
Ewa Marynowicz-Hetka
Wydanie tej pracy uważam za bardzo szczęśliwą okoliczność dla ugruntowania rangi i doniosłości historycznej nie tylko osób będących bohaterami publikacji, lecz w głównej mierze rozwoju i utrwalenia rangi naukowej dyscypliny jaką jest pedagogika społeczna.
Z recenzji profesora Tadeusza Pilcha