Opis
Przygotowana publikacja podejmuje ważne i potrzebne opracowanie problemów pedagogicznych współczesnego świata skupionych na osobie narratora. Przyjmując jego perspektywę, Autorzy usiłują interpretować problemy współczesnego wychowania człowieka. Takie podejście niewątpliwie jest oryginalne i charakteryzuje się wyraźnym odejściem od dotychczasowych standardów rozumienia wychowania w konkretach sytuacji wychowawczej, sytuacji życia i możliwości funkcjonowania człowieka. Publikacja, wpisując się w konteksty współczesnych ujęć kondycji człowieka i rozumienia człowieczeństwa, zbiera ważny materiał i go systematyzuje, a nade wszystko stanowi wspaniały przykład biograficznej analizy narracji wybranej postaci pedagoga. Książka proponuje nowy i wyrazisty kierunek badań.
Z recenzji ks. prof. dr. hab. Mariana Nowaka
Autorzy tej niezwykle bogatej źródłowo i spójnej filozoficznie pedagogiki świadectwa pogłębiają istotę partycypacyjnego wychowania we wszystkich jego zakresach, uwrażliwiając czytelnika na jego funkcje etyczne, także w procesie badawczym. Ogromnym walorem książki jest klarowne przedstawienie metodologii badań biograficznych z zastosowaniem analizy kategorialnej tekstów, dokumentów, pamiętników, literatury wspomnieniowej w zupełnie nowej w Polsce sytuacji kulturowej wyrażającej się ogromnym zainteresowaniem literaturą biografistyczną. ()
Otrzymujemy książkę autorów odkrywających niejako na marginesie także kluczowe pojęcia, kategorie pedagogiczne z ich etymologią i odniesieniem do współczesnej myśli o wychowaniu i kształceniu człowieka. Fascynujące jest odkrywanie myśli, marzeń, tropów pamięci biskupa Antoniego Długosza o całokształcie jego służby Bogu i człowiekowi, które dokumentowane są cytowanymi wypowiedziami, poruszającymi metaforami, biblijnymi postaciami i fragmentami z publikacji.
Z recenzji prof. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego