Opis
Po raz pierwszy w swojej historii Zakład Narodowy im. Ossolińskich wydał grę historyczną. Jest to reprint gry planszowej 'Piast' z 1904 r. uzupełniony dodatkowymi elementami, które pozwolą zagrać na starej planszy w nowy sposób.
Szczegółowe informacje dotyczące gry:
W pudełku umieszczono nie tylko reprint oryginalnej gry z 1904 roku (plansza i instrukcja autorstwa Zofii D’Abancourt), ale także dodatkowe elementy sprawiające, że rozgrywka będzie atrakcyjna również dla dzisiejszych graczy (m.in. nowoczesną instrukcję, ilustrowaną ossolińskimi zbiorami i napisaną przystępnym językiem 'Historyczną gry osnowę' oraz woreczek pełen kartonowych monet, które pełnią funkcję punktów, a wyglądają zupełnie jak autentyczne dukaty i talary bite przez dawnych królów).
Liczba graczy: 2 – 4. Wiek graczy: od 7 lat. Czas gry: 30 minut.
Elementy gry:
Plansza – reprint oryginalnej planszy do gry 'Piasta' z 1904 roku 'Piast. Zabawa historyczna podług Assarmota Klementyny z Tańskich Hoffmanowej ułożona Zofia D’Abancourt' – reprint oryginalnej instrukcji z 1904 roku 'Rzut kostką przez polskie dzieje' – współczesna instrukcja, która zawiera nowy wariant przebiegu rozgrywki oraz napisaną współczesnym językiem historyczną gry osnowę, czyli informacje o postaciach i wydarzeniach poznawanych przez gracza na kolejnych polach planszy Tabela Ruchu – zawiera nazwy pól i informacje o ich ewentualnym specjalnym działaniu; 150 kartonowych monet stworzonych na podstawie oryginalnych talarów, dukatów i medali ze zbiorów Ossolineum Płatka – woreczek do przechowywania monet 4 pionki – po jednym dla każdego z graczy 2 kostki 'Piast – Rzut kostką przez polskie dzieje' – bogato ilustrowana instrukcja współczesna, powstała w celu dostosowania gry, jej reguł i elementów, do potrzeb dzisiejszych graczy, tak aby nie tylko zaprezentować niezwykły zabytek z bibliotecznych zbiorów Ossolineum w formie wiernego reprintu, ale pozwolić mu ożyć na nowo. 'Instrukcja' zawiera zmodyfikowane reguły gry, które są propozycją nieco innego przebiegu rozgrywki i jej rozstrzygnięcia. Wprowadzona została m.in. możliwości rzutu jedną lub dwiema kostkami, a o wygranej decyduje liczba zdobytych punktów, rolę których pełnią kartonowe monety. Jednocześnie niezmienione pozostało specjalne działanie poszczególnych pól planszy, które m.in. przesuwa gracza do przodu lub do tyłu oraz niektóre dawne określenia, takie jak 'płatka' czy 'prawidła gry' – staromodne i początkowo niezupełnie zrozumiałe, pozwalają poczuć przyjemność kontaktu z autentyczną starą grą. Natomiast 'Historyczna gry osnowa', która stanowi największa objętościowo część książeczki i powtarza formułę zastosowaną w pierwotnej wersji gry, została napisana na nowo przystępnym, współczesnym językiem, po to aby ułatwić graczom pierwszy kontakt z dziejami Polski lub przypomnieć wiadomości już kiedyś zdobyte.