Opis
Najważniejszym tematem książki Mariana Grabowskiego są uczucia, które przeżywają ludzie wobec matematyki i fizyki. Fenomenologia doświadczenia matematycznego, którą opisuje autor leży pomiędzy psychologią matematyki a samą matematyką. Teoretyczne filozoficzne zaplecze ma dla siebie w fenomenologicznej teorii wartości zapoczątkowanej przez Maksa Schelera, a rozwiniętej przez Dietricha von Hildebranda. Jej centralna teza o poznawaniu wartości przez szczególne emocje jest zastosowana do poznania matematyczno-przyrodniczego.
Głównym obiektem zainteresowania są w książce tematy przeżyć pojawiających się podczas obcowania z treściami matematycznymi. Ciekawi nie samo przeżywające „ja” ani matematyczny sens, lecz wartości związane z poznaniem matematycznym, fizykalnym.
Przykłady, z których skonstruowana jest warstwa ściśle matematycznej i fizycznej treści książki, mają odsłaniać to, co typowe w poznaniu matematyczno-fizycznym, w jego przedmiocie. Mają też robić wrażenie. Chodzi nie tylko o zrozumienie, ale o ich przeżycie. Dlaczego nie wykorzystać rozumnie tej właściwości w prezentacji fizyki, matematyki?
Dydaktyka nauk matematyczno-przyrodniczych, która serio potraktuje tezę tej książki, da młodym ludziom, którzy ledwie otarli się o matematykę i fizykę, szansę przeżycia wagi tych dyscyplin, szansę zauroczenia treściami tych nauk.
Marian Grabowski jest doktorem habilitowanym fizyki teoretycznej i profesorem zwyczajnym filozofii. Kieruje Zakładem Filozofii Chrześcijańskiej na Wydziale Teologicznym UMK w Toruniu. Opublikował książki: "Mechanika kwantowa - ujęcie w przestrzeni Hilberta" (wspólnie z R.S. Ingardenem); "Operational Quantum Physics" (wspólnie z P. Buschem i P.Lahtim); "Na obrzeżach sacrum"; "Elementy filozofii nauki"; "Istotne i nieistotne w nauce". Zajmuje się etyką i aksjologią nauki.