Opis
Czy w propagandzie Trzeciej Rzeszy ukształtował się odrębny polski stereotyp? Czy ruch narodowosocjalistyczny w Niemczech wykreowal w podporządkowanych sobie środkach masowego przekazu oryginalny, swoisty obraz Polski i Polaków? W poszukiwaniu odpowiedzi na te kluczowe pytania autor przeprowadził rozległą kwerendę w niemieckich i polskich archiwach i bibliotekach. Wykorzystał szeroki wybór źródeł drukowanych i audiowizualnych, uwzględnił literaturę piękną i wspomnieniową, a także polskie i obcojęzyczne opracowania historyczne. Przedmiotem szczególnej uwagi stały się działania propagandy nazistowskiej, ukazującej obraz Polski i Polaków w okresie walki o władzę w Niemczech (1919-1933) oraz w latach istnienia Trzeciej Rzeszy, zarówno w czasie pokoju (1933-1939), jak i wojny (1939-1945). Jak duża wagę przykładali narodowi socjaliści do problematyki polskiej, w jaki sposób odnosili się do stereotypu Polaka, tradycyjnie obecnego w nimieckiej świadomości, jak dalece ich postrzeganie wschodniego sąsiada różniło się od spojrzenia innych ugrupowań politycznych w Republice Wejmarskiej, co zmieniło się pod tym względem w życiu publicznym hitlerowskiej Trzeciej Rzeszy - oto katalog problemów, których rozwiązanie stanowiło warunek realizacji załozonych celów badawczych. Książka zawiera ponad 300 ilustracji w znacznym stopniu publikowanych po raz pierwszy