Opis
Raz na dziesięć lat, wraz z końcem dekady, łupem Wilka pada jeden
z władców Nortenardu.""
Dzieje i mity Świata - Autor nieznany
Tymi słowami zaczyna się opowieść o Gizdianie, najemniku na usługach rady miejskiej Mitrii.
Od pierwszych stron, główny bohater poszukuje swojego przyjaciela Ardamira, który zaginął bez wieści. Jak dowiadujemy się po przeczytaniu kilkudziesięciu stron, Gizdian złożył Ardamirowi braterską przysięgę, której prawdopodobnie nie wypełnił. Owa przysięga zaczyna wywierać
na nim swe piętno. Gizdian zaczyna tracić energię i pamięć, a widmo utraty zmysłów nie pozwala na dłuższe ignorowanie problemu.
Pomocną dłoń do najemnika wyciąga postać o marnej reputacji
w Nortenardzie - Draxar, pirat, łotr i złoczyńca. Niemniej, Gizdian postanawia mu zaufać, licząc, że Draxar upatruje w tym zagraniu własnych korzyści.
Najemnik zostaje rzucony w wir zagrań politycznych, o czym sam
nie ma pojęcia. Podróżuje po Nortenardzie i będąc mamiony podpowiedziami różnych osób, wykonuje ich polecenia. W tle poczynań Gizdiana, który na swojej drodze spotyka między innymi młodego trubadura, ordynarnego krasnoluda, czy przepiękną brunetkę, toczy
się polityka Nortenardu. Władcy konkurują ze sobą o przywileje, starzy wrogowie szepcą o zemście, a do tego nad głowami władców ciąży wspomniana na początku klątwa, która znów, po dziesięciu latach,
ma o sobie przypomnieć.